Derfor ble det ingen «Dead Cells 2»

Derfor ble det ingen «Dead Cells 2»

Fulgte hjeret i stedet for hjernen.

(PressFire.no): For et studio som har levert en av tiårets største indie-suksesser, ville en oppfølger vært det opplagte, og ikke minst økonomisk trygge valget. 

Utviklerne i franske Motion Twin valgte likevel å trosse forventningene og droppe «Dead Cells 2» for å satse på noe helt nytt.

I et intervju med PCGamesN forklarer spilldesigner Yannick Berthier at studioets unike struktur som et arbeider-eid kollektiv, der nesten alle er partnere, gir dem en sjelden kreativ frihet – og at grunnen er såre enkel: de fulgte hjertet i stedet for hjernen.

– Hadde vi vært en «business», ville vi snakket om «Dead Cells 2» akkurat nå, sier Berthier. 

– Men vi snakker om «Windblown», fordi vi er en samling kreative individer som ønsker å skape ting.

Etter mange år med «Dead Cells» var teamet rett og slett klare for et nytt univers. Suksessen med originalen ga dem friheten til å utforske en ny idé om et «super-lyst» co-op-spill. 

Dermed begynte de arbeidet på «Windblown», et lynraskt action-roguelike som for tiden er i early access på Steam.

Berthier erkjenner at presset fra fansen er stort, og at kommentarer som «kult, men når kommer Dead Cells 2?» er en del av hverdagen.

Han tror likevel at den interne driven for en oppfølger ville vært langt sterkere dersom de hadde vært underlagt et større selskap eller aksjonærer.