Den svenske spillbransjen vokser på hjemmebane
Betaler nå over ti milliarder kroner i skatt hvert år.
(PressFire.no): Den svenske spillbransjen fortsetter å trosse den globale økonomiske motvinden.
Til tross for et år preget av overskrifter om oppsigelser og omstruktureringer, vokste omsetningen for spillselskapene i Sverige med 6,4 prosent til rekordhøye 39,2 milliarder norske kroner i 2024.
Det kommer frem i den ferske rapporten «Spelutvecklarindex 2025» fra bransjeorganisasjonen Dataspelsbranschen.
Paradoksalt nok skjer veksten på hjemmebane samtidig som den totale, globale omsetningen for svenskeide spillkonsern stuper.
Den samlede omsetningen, inkludert datterselskaper i utlandet, landet på 77,8 milliarder kroner – en markant nedgang fra 90 milliarder året før.
Hovedårsaken er de massive omstruktureringene i Embracer Group, som har solgt unna en rekke studioer og skilt ut brettspilldelen Asmodee.
Rapporten understreker likevel spillbransjens voksende betydning for svensk økonomi. I fjor betalte de svenske spillselskapene og deres ansatte inn over ti milliarder kroner i skatt.
Summen fordeler seg på to milliarder i selskapsskatt, 4 milliarder i arbeidsgiveravgift, anslagsvis tre milliarder i inntektsskatt fra de ansatte og 1,8 milliarder i moms fra spillere.
Antallet ansatte hos Söta Bror holder seg stabilt, med en marginal økning til totalt 9 130 ansatte.
Denne tilsynelatende stabiliteten har noen stjerner heftet ved seg som er verd å ta med: Rapporten anslår nemlig at mellom 400 og 500 personer ble varslet om oppsigelse i løpet av fjoråret og inn i 2025. Samtidig har det blitt gjort minst 230 nyansettelser i andre selskaper.
Til tross for et krevende investeringsklima, ble 105 nye spillselskaper registrert i 2024, noe som bringer det totale antallet opp i 1 101. Hele 93 prosent av disse er såkalte mikrobedrifter med færre enn ti ansatte, noe som kan vitne om at svenskene har en aktiv indie-scene.
– Det var et år med ganske mange mørke nyheter om oppsigelser og nedleggelser, innrømmer Per Strömbäck, sjef for Dataspelsbranschen, i rapportens forord.
– Tross det vokste omsetningen under 2024. Mange foretak gikk bra, selv om det ikke synes i nyhetsbildet.
På ett område står det derimot stille. Andelen kvinner i den svenske spillbransjen forble uendret på 23,5 prosent.
Rapporten antyder at dette kan henge sammen med nedbemanninger i de større selskapene, der kvinneandelen tradisjonelt er høyere, og at «sist inn, først ut»-prinsippet kan ha rammet kvinner hardere ettersom de har utgjort en større andel av nyansettelsene de siste årene.
Bransjen domineres fortsatt av gigantene «Minecraft»-skaper Mojang og «Candy Crush Saga»-utvikler King, som til sammen omsatte for over 11,7 milliarder kroner i Sverige alene. Hvis man holder disse to utenfor regnestykket, var veksten for resten av den svenske spillbransjen på imponerende tolv prosent.
Rapporten peker imidlertid på flere utfordringer fremover, deriblant vanskeligere tilgang på kapital for nye studioer og en langsiktig kamp om kompetent arbeidskraft. Bransjeorganisasjonen mener også at trusler fra EU om reguleringer for kjøp i spill kan være utslagsgivende for den svenske bransjen.