Den svenske spillbransjen har hatt ekstremvekst i koronaåret

Passerer Finland som størst i Norden.

2. november 2021 14:05

​(PressFire.no): Den svenske bransjeorganisasjonen Dataspelbranchen har lagt ut sin nye rapport for 2020, som går i detalj på hvordan det står til hos Söta Bror sin spillbransje.

«Veldig bra» er svaret.

I koronaåret har det vært en eksplosiv vekst i både sysselsetting og omsetning, der bransjen nå har 6 596 ansatte. I tillegg er det ytterligere 7 177 ansatte i utenlandskontorene til svenske selskaper.

Omsetningen har økt med hele 43 prosent over 2019, og er nå på 32,5 milliarder kroner.

Det er nesten trippelt fra 2016, og tjuefemgangeren siden 2010. Sverige passerer dermed Finland, som i 2020 rapporterte en omsetning på «bare» 23,5 milliarder kroner.

Danmark melder en omsetning noen knepp ned, på 2,2 milliarder kroner, men det er likevel langt over Norge – som nylig la ut sin omsetning på 440 millioner kroner.

Antallet spillselskaper i Sverige har økt med 81, og teller nå 667 aktive selskaper. Av disse har 38 mer enn 50 ansatte.

Blant de største selskapene i Sverige finner vi Mojang («Minecraft»), King («Candy Crush»), Embracer Group (tidligere THQ Nordic, med nesten 80 selskaper under seg), Avalanche («Just Cause»), Paradox («Crusader Kings») og DICE («Battlefield»).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3