Annonse
«Cyberpunk»-utviklerne snur – pålegger alle ansatte å jobbe seks dager i uka
Går tilbake på lovnaden om å ikke kjøre «crunch».

«Cyberpunk»-utviklerne snur – pålegger alle ansatte å jobbe seks dager i uka

Går tilbake på lovnaden om å ikke kjøre «crunch».
16:59
15:05
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
15:05
16:59

(PressFire.no): Sjefene i CD Projekt Red, som holder på med utviklingen av «Cyberpunk 2077», har ved flere anledninger sagt at de på ingen måte skal tvinge utviklerne sine til å jobbe overtid på spillet.

Såkalt «crunch» har nærmest blitt en industristandard, og er en forhatt periode for utviklere verden over. De siste årene har det blitt lagt mer press for å stanse praksisen, som har ledet til utbrenthet for mange.

Derfor var det mange som hyllet den polske utviklergiganten for sitt standpunkt.

Men nå er det total u-sving i selskapet, og i en fellesmail forklarer toppsjef Adam Badowski at utviklerne fremover må jobbe seks dager i uken for å bli ferdige med spillet til lanseringsdatoen 19. november.

Utviklerne skal få betalt for overtidsarbeidet i henhold til polsk arbeidslov, det melder Bloomberg, som har sett mailen.

Spillet er oversendt Microsoft og Sony for godkjennelse til utgivelse på deres plattformer, men utviklingen går nå inn i en oppvaskfase der bugs og feil skal jevnes ut.

- Fra og med i dag er hele studioet i overdrive, skriver Badowski, og skriver videre at dette betyr «den vanlige mengden arbeid, og én dag weekend».

Han skjønner likevel at dette ser fryktelig dårlig ut fra utsiden, og skriver at han tar fullt ansvar for den negative tilbakemeldingen som vil komme.

- Jeg vet at dette er stikk motsatt av det vi har sagt om crunch. Det er også stikk motsatt av det jeg personlig har vokst til å synes for en stund siden, at crunch aldri skal være svaret.

- Men vi har brukt opp alle andre mulige måter å kunne navigere rundt situasjonen.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Går tilbake på lovnaden om å ikke kjøre «crunch».
«Cyberpunk»-utviklerne snur – pålegger alle ansatte å jobbe seks dager i uka
Erik Fossum

(PressFire.no): Sjefene i CD Projekt Red, som holder på med utviklingen av «Cyberpunk 2077», har ved flere anledninger sagt at de på ingen måte skal tvinge utviklerne sine til å jobbe overtid på spillet.

Såkalt «crunch» har nærmest blitt en industristandard, og er en forhatt periode for utviklere verden over. De siste årene har det blitt lagt mer press for å stanse praksisen, som har ledet til utbrenthet for mange.

Derfor var det mange som hyllet den polske utviklergiganten for sitt standpunkt.

Men nå er det total u-sving i selskapet, og i en fellesmail forklarer toppsjef Adam Badowski at utviklerne fremover må jobbe seks dager i uken for å bli ferdige med spillet til lanseringsdatoen 19. november.

Utviklerne skal få betalt for overtidsarbeidet i henhold til polsk arbeidslov, det melder Bloomberg, som har sett mailen.

Spillet er oversendt Microsoft og Sony for godkjennelse til utgivelse på deres plattformer, men utviklingen går nå inn i en oppvaskfase der bugs og feil skal jevnes ut.

- Fra og med i dag er hele studioet i overdrive, skriver Badowski, og skriver videre at dette betyr «den vanlige mengden arbeid, og én dag weekend».

Han skjønner likevel at dette ser fryktelig dårlig ut fra utsiden, og skriver at han tar fullt ansvar for den negative tilbakemeldingen som vil komme.

- Jeg vet at dette er stikk motsatt av det vi har sagt om crunch. Det er også stikk motsatt av det jeg personlig har vokst til å synes for en stund siden, at crunch aldri skal være svaret.

- Men vi har brukt opp alle andre mulige måter å kunne navigere rundt situasjonen.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

«Cyberpunk»-utviklerne snur – pålegger alle ansatte å jobbe seks dager i uka

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode