Capcom: - Vanskelig å jobbe med vestlige studioer

Bruker erfaringen med nedlagte GRIN Studios i Sverige som eksempel.

29. desember 2009 13:36

Ifølge Kotaku har Capcom-president Haruhiro Tsujimoto nå uttalt seg negativt om å samarbeide med vestlige studioer.

Det var på spørsmål om Capcoms «allianser» med vestlige studioer at han sier det krever veldig hard jobbing.

- Vår erfaring med «Bionic Commando» har demonstrert hvor vanskelig det er å sette bort utviklingen av en ny tittel til vestlige selskaper, sa han og fortsetter.

- Men samtidig kan vi ikke utvikle et tilstrekkelig antall av titler uten å sette bort utviklingen til disse selskapene. Og det er grunnen til at vi planlegger å fortsette å bruke denne type allianser.

- Vi vurderer mulige måter for å separere roller for aktivitetene i Japan og Vesten. Vi planlegger å primært utvikle nye titler i Japan. Vestlige selskaper kan bli brukt hovedsakelig for å utvikle titler fra eksisterende serier med godt etablerte figurer og universelle temaer. Vestlige selskaper vil også håndtere enkelte deler og/eller utgivelse av disse spillene, sa han.

Les også: Anmeldelse av «Terminator Salvation: The Videogame».
Les også: Anmeldelse av «Bionic Commando».
Les også: Intervju med «Bionic Commando»-produsenten.

EN SERIE FIASKOER BLE GRAVEN

Svenske GRIN Studios stod for utviklingen av «Bionic Commando», og selv om noen anmeldelser var moderat positive så ble spillet en økonomisk katastrofe og solgte langt under forventningene.

Selskapet prøvde seg også på flere spill basert på filmer, noe som antas å ha vært spikeren i kista for selskapet.

I 2009 slapp de spillet «Wanted: Weapons of Fate» som var basert på filmen actonfilmen «Wanted».

Det svenske selskapet stod også for utviklingen av «Terminator Salvation The Videogame», et spill som ble utviklet i sammeneheng med filmen «Terminator Salvation».

Begge spillene fikk hard medfart av anmeldere og ble heller ingen salgssuksess for GRIN.

Resultatet ble at GRIN Studios, som hadde to studioer i Sverige men også avdelinger i Barcelona og Jakarta, ble slått konkurs sommeren 2009.

Etter konkursen ble det også kjent at GRIN Studios jobbet med et uannonsert spill i den ekstremt populære Final Fantasy-serien for japanske Square Enix.

GRIN Studios stod også for de to kritikerroste Ghost Recon Advanced Warfighter-spillene, samt en svært vellykket remake av «Bionic Commando» kalt «Bionic Commando ReArmed» som ble sluppet til Xbox LIVE Arcade, PlayStation Network og PC.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3