«Callisto Protocol»-sjefen beklager romantisering av crunch blant spillutviklere

– Setter pris på lidenskap og kreativitet, ikke lange arbeidstimer.

6. september 2022 19:33

(PressFire.no): Det var i helga at Striking Distance Studios-sjef Glen Schofield, som har vært produsent på spill som «Dead Space», «Legacy of Kain» og «Gex», skapte blest på Twitter.

I en tweet gikk Schofield øyensynlig i bresjen for å jobbe lange dager på spillutvikling, såkalt «crunch».

– Vi jobber 6-7 dager i uka, ingen tvinger oss. Vi er utmattet, slitne, COVID, men vi jobber. Bugs, glitcher, ytelsesfikser, en siste sjekk med lyd, skrev Schofield i den nå slettede tweeten.

– 12 til 15 timer lange dager. Dette er gaming. Hardt arbeid. Lunch, middag under arb​eid. Du gjør det fordi du elsker det.

Tweeten skapte dårlig stemning på Twitter, der flere påpekte at dette ikke var noe en toppsjef burde forherlige. Striking Distance jobber i disse dager på spillet «The Callisto Protocol».

– Dette er hvorfor folk blir utbrent innen dataspill, skrev journalist Jason Schreier, som har både skrevet bøker om temaet og avdekket kritikkverdige forhold hos utviklere.

Han mener dette er selve definisjonen på crunch-kulturen i spill, og sier at selv om folk ikke tvinges til å jobbe lange dager, så vil mange gå glipp av bonuser eller muligheter for forfremmelse dersom de ikke gjør det.

– Dette gjør lidenskap til et våpen.

De siste årene har det blitt satt fokus på ekstreme arbeidsforhold i en rekke spillselskaper der utviklere blir bedt om å jobbe overtid over perioder på måneder og år – og at de som ikke gjør det i noen tilfeller straffes gjennom mindre betalt og manglende fremtidsutsikter i selskapet.

Selskaper som Naughty Dog, CD Projekt RED, Rockstar og Activision har alle vært under hard skyts fra journalister og ansatte etter at slike arbeidsforhold ble avdekket.

Nå beklager Schofield at han la ut tweeten.

– Alle som kjenner meg vet hvor engasjert jeg er om folkene jeg jobber med. Tidligere la jeg ut en tweet om hvor stolt jeg var av innsatsen og timene som teamet har lagt inn. Det var feil, skriver Schofield i en ny tweet.

– Vi setter pris på lidenskap og kreativitet, ikke lange arbeidstimer. Jeg beklager til teamet for å ha fremstilt det på denne måten. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3