Annonse

Call of Duty: Modern Warfare 3

Nå angriper russerne New York! <b>Anmeldelse av enspillerdelen.</b>

Call of Duty: Modern Warfare 3

Nå angriper russerne New York! <b>Anmeldelse av enspillerdelen.</b>
3:57
17:36
Utvikler
Infinity Ward/Sledgehammer/Raven
Utgiver
Activision Publishing, Inc.
Slippdato
18. november 2011
Plattformer
DS, Wii, Xbox 360, PlayStation 3, Windows, Mac, Xbox One
Annonse
17:36
3:57
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire): Mens «Battlefield 3» introduserer nye hovedpersoner, kan «Call of Duty: Modern Warfare 3» fortsette sin dramatiske historie som sist avsluttet med en midlertidig seier for amerikanerne, som da tok tilbake Washington D.C. 

Nå er russerne tilbake, og denne gangen er det New York som blir angrepet, blant en rekke andre byer verden over.

Din rolle som spesialsoldat er å bidra til å snu konflikten – som ikke blir forbedret av at den russiske presidenten og dattera forsvinner på vei til et fredsmøte i Frankrike.

Du får med deg alle deler av historien ved at du er tilstede som spesialagent i de ulike scenarioene, blant annet som russisk agent mens det plutselig begynner å smelle ombord i det russiske presidentflyet.

Som kodenavn «Frost», eller Derek Westbrook som han heter, er du en del av en spesialtrent Delta-styrke. Han må blant annet inn i det delvis okkuperte Manhattan i New York for å fjerne såkalt jammingutstyr (som blokkerer f.eks. radiosignaler) som russerne har plassert på taket av børsen på Wall Street for å forhindre et motangrep fra amerikanske styrker.

NB! Dette er en anmeldelse av enspillerdelen. Vi vurderte flerspillerdelen separat, etter å ha hatt noen dager med det online.

Delta-styrken må kjempe seg gjennom børsen og opp på taket. Det hele er intenst og toppes med at du får fjernstyre en drone for å ta ut blant annet et helikopter og andre av fiendens styrker plassert på andre taktopper etter at dere har sprengt i stykker fiendens utstyr.

Gjensyn med gamle kjente

Slikt bidrar til god variasjon i oppdraget, og holder det spennende. I likhet med enspillerdelen til konkurrenten «Battlefield 3», er ikke historien spesielt revolusjonerende:

Det er skumle russere som er fiendebildet og du blir tatt med på oppdrag rundt om i verden som spesialsoldat - og når det er premisset, så får man vel bare drite i å være nyskapende?

(NB! Hopp ned til neste avsnitt om du har lyst til å bevare et par-tre hemmeligheter fra dette spillet).

Noe jeg ser på som en stor fordel med en serie som «Call of Duty», er at personer du ble kjent med i forgjengerne dukker opp på nytt. Har du spilt enspillerdelen i serien før, møter du garantert på kjentfolk. Du husker sikkert Vladimir Makarov og den britiske spesialsoldaten John Price i Delta-styrken. En jeg spesielt likte å se igjen, er Prices skotske kollega, skarpskyteren John «Soap» MacTavish.

Bedre historie enn i «Battlefield 3»

I en av scenene kryper du forbi store mengder soldater for å legge ut eksplosiver eller du får være skarpskyter-støtte liggende fra høye skyskrapere.

Spillkrigen mellom «Call of Duty: Modern Warfare 3» og «Battlefield 3» har økt med tida, og spillerne har også begynt å ta side.

Men skal man kalle en spade for en spade, så er de to spillene relativt like. Jeg opplevde «BF3» som et visuelt vakrere spill, mens «MW3» har en bedre historie i sin enspillerdel. Mens jeg fikk en følelse av at historie var nedprioritert av DICE, fikk jeg en motsatt følelse fra Sledgehammer Games og Infinity Ward.

Det virker som at de har brukt mer tid på å finpusse også på de båndene som skapes krigere i mellom.

Sadistiske ødeleggelser

Enspillerdelen er godt gjennomført med flott detaljrikdom og en god variasjon i oppdragene. Det er mange oppdrag der man stormer bygg eller må finne alternative ruter på grunn av en fiendtlig skarpskyter eller lignende, og det er stort sett i urbane miljøer.

En ting jeg ble begeistret for, er at man kunne vippe opp et hybridsikte på M4A1-geværet. På et av skarpskyttergeværene kan man også vri geværet der det er et sekundærsikte mer tilpasset nærkamp.

Man kan jo spørre seg om utviklerne i Sledgehammer Games eller Infinity Ward er sadistiske, siden du får se komplett ødeleggelse av storbyer som New York og Paris. På et tidspunkt raser faktisk Eiffeltårnet i din retning etter at du har plassert noen solide luftangrep på noen stridsvogner på en bro ved 7. arrondissement i Frankrikes hovedstad.

Det er flest oppdrag der du ikke bruker verktøy eller kjøretøy, men et oppdrag som bør dras fram er når du som spesialsoldat Frost bruker en undervannsscooter for å plante eksplosiver på en russisk ubåt. Uten å røpe alt som skjer i denne episoden, blir du (selvsagt) med på et actioneventyr med masse skyting og massive eksplosjoner.

Godt gjennomarbeidet

I enspillerdelen får du som vanlig reist en god runde rundt om i verden, fra New York, Paris, Hamburg og Somalia.

Den kontroversielle scenen med en jente som blir filmet av faren sin mens hun leker seg i London, og sekunder senere blir offer for en bombe, er scener du faktisk ikke behøver å se om du ikke vil.

Helt i starten blir du nemlig bedt om å oppgi om du vil ha et alternativ til å hoppe over scener som kan være støtende. Enda et alternativ, om du er redd for å bli støtt, er å droppe hele spillet. For du dreper faktisk oppsiktsvekkende mange personer i dette spillet.

Akkurat det kan til tider bli noe for enkelt. Den kunstige intelligensen på dine fiender er ikke spesielt imponerende, der de gjemmer seg bak en mur - bare feil vei og noe som fører til at han sitter der med siden av kroppen helt åpent for skudd.

Det er et irritasjonsmoment som forekommer, men ikke så altfor ofte.

Likevel gir fienden deg motstand, og det er relativt enkelt å bli drept i kryssilden eller av fiendens bombardement. De er irriterende (men realistisk) gode til å kaste granater for å få deg til å flytte deg fra posisjonen du sitter på for å skjule deg fra skytingen. Det fører til at du ofte må tenke raskt og komme se etter et annet sted du kan stå bak mens du plukker ned fiendene.

Totalt sett er enspillerdelen til «Call of Duty: Modern Warfare 3» et godt gjennomarbeidet skytespill med stor variasjon i oppdragene. Selv om historien ikke er helt sjokkerende, er den bra og har en god kontinuitet fra forgjengerne.

Akkurat dette er et moment som kan måles litt med følelsen når en låt du liker godt tilfeldigvis spilles av på vorspiel eller på radio, eller når du ser en gammel bekjent. Man blir glad for å se kjentfolk igjen. Også i spillverdenen.

Hvorfor er enspillerdelen i «Call of Duty: Modern Warfare 3» bedre enn storspillet «Battlefield 3»? Jo, fordi historien rett og slett er bedre.

«Call of Duty: Modern Warfare 3» lanseres til Xbox 360, PlayStation 3 (testet) og pc den 8. november. Det kommer også egne versjoner til Wii og DS.

PS: Dette er en anmeldelse av enspillerdelen. Her er vår dom over flerspillerdelen.

PPS: PressFire kjøpte spillet fra en butikk som solgte det før lansering.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
God historie. Varierte oppdrag. Bra laget spillmiljø (kart).
Negativt
En noe kort historiedel. Lav kunstig intelligens på fienden.
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Nå angriper russerne New York! <b>Anmeldelse av enspillerdelen.</b>
Call of Duty: Modern Warfare 3
Jonas Sverrisson Rasch

(PressFire): Mens «Battlefield 3» introduserer nye hovedpersoner, kan «Call of Duty: Modern Warfare 3» fortsette sin dramatiske historie som sist avsluttet med en midlertidig seier for amerikanerne, som da tok tilbake Washington D.C. 

Nå er russerne tilbake, og denne gangen er det New York som blir angrepet, blant en rekke andre byer verden over.

Din rolle som spesialsoldat er å bidra til å snu konflikten – som ikke blir forbedret av at den russiske presidenten og dattera forsvinner på vei til et fredsmøte i Frankrike.

Du får med deg alle deler av historien ved at du er tilstede som spesialagent i de ulike scenarioene, blant annet som russisk agent mens det plutselig begynner å smelle ombord i det russiske presidentflyet.

Som kodenavn «Frost», eller Derek Westbrook som han heter, er du en del av en spesialtrent Delta-styrke. Han må blant annet inn i det delvis okkuperte Manhattan i New York for å fjerne såkalt jammingutstyr (som blokkerer f.eks. radiosignaler) som russerne har plassert på taket av børsen på Wall Street for å forhindre et motangrep fra amerikanske styrker.

NB! Dette er en anmeldelse av enspillerdelen. Vi vurderte flerspillerdelen separat, etter å ha hatt noen dager med det online.

Delta-styrken må kjempe seg gjennom børsen og opp på taket. Det hele er intenst og toppes med at du får fjernstyre en drone for å ta ut blant annet et helikopter og andre av fiendens styrker plassert på andre taktopper etter at dere har sprengt i stykker fiendens utstyr.

Gjensyn med gamle kjente

Slikt bidrar til god variasjon i oppdraget, og holder det spennende. I likhet med enspillerdelen til konkurrenten «Battlefield 3», er ikke historien spesielt revolusjonerende:

Det er skumle russere som er fiendebildet og du blir tatt med på oppdrag rundt om i verden som spesialsoldat - og når det er premisset, så får man vel bare drite i å være nyskapende?

(NB! Hopp ned til neste avsnitt om du har lyst til å bevare et par-tre hemmeligheter fra dette spillet).

Noe jeg ser på som en stor fordel med en serie som «Call of Duty», er at personer du ble kjent med i forgjengerne dukker opp på nytt. Har du spilt enspillerdelen i serien før, møter du garantert på kjentfolk. Du husker sikkert Vladimir Makarov og den britiske spesialsoldaten John Price i Delta-styrken. En jeg spesielt likte å se igjen, er Prices skotske kollega, skarpskyteren John «Soap» MacTavish.

Bedre historie enn i «Battlefield 3»

I en av scenene kryper du forbi store mengder soldater for å legge ut eksplosiver eller du får være skarpskyter-støtte liggende fra høye skyskrapere.

Spillkrigen mellom «Call of Duty: Modern Warfare 3» og «Battlefield 3» har økt med tida, og spillerne har også begynt å ta side.

Men skal man kalle en spade for en spade, så er de to spillene relativt like. Jeg opplevde «BF3» som et visuelt vakrere spill, mens «MW3» har en bedre historie i sin enspillerdel. Mens jeg fikk en følelse av at historie var nedprioritert av DICE, fikk jeg en motsatt følelse fra Sledgehammer Games og Infinity Ward.

Det virker som at de har brukt mer tid på å finpusse også på de båndene som skapes krigere i mellom.

Sadistiske ødeleggelser

Enspillerdelen er godt gjennomført med flott detaljrikdom og en god variasjon i oppdragene. Det er mange oppdrag der man stormer bygg eller må finne alternative ruter på grunn av en fiendtlig skarpskyter eller lignende, og det er stort sett i urbane miljøer.

En ting jeg ble begeistret for, er at man kunne vippe opp et hybridsikte på M4A1-geværet. På et av skarpskyttergeværene kan man også vri geværet der det er et sekundærsikte mer tilpasset nærkamp.

Man kan jo spørre seg om utviklerne i Sledgehammer Games eller Infinity Ward er sadistiske, siden du får se komplett ødeleggelse av storbyer som New York og Paris. På et tidspunkt raser faktisk Eiffeltårnet i din retning etter at du har plassert noen solide luftangrep på noen stridsvogner på en bro ved 7. arrondissement i Frankrikes hovedstad.

Det er flest oppdrag der du ikke bruker verktøy eller kjøretøy, men et oppdrag som bør dras fram er når du som spesialsoldat Frost bruker en undervannsscooter for å plante eksplosiver på en russisk ubåt. Uten å røpe alt som skjer i denne episoden, blir du (selvsagt) med på et actioneventyr med masse skyting og massive eksplosjoner.

Godt gjennomarbeidet

I enspillerdelen får du som vanlig reist en god runde rundt om i verden, fra New York, Paris, Hamburg og Somalia.

Den kontroversielle scenen med en jente som blir filmet av faren sin mens hun leker seg i London, og sekunder senere blir offer for en bombe, er scener du faktisk ikke behøver å se om du ikke vil.

Helt i starten blir du nemlig bedt om å oppgi om du vil ha et alternativ til å hoppe over scener som kan være støtende. Enda et alternativ, om du er redd for å bli støtt, er å droppe hele spillet. For du dreper faktisk oppsiktsvekkende mange personer i dette spillet.

Akkurat det kan til tider bli noe for enkelt. Den kunstige intelligensen på dine fiender er ikke spesielt imponerende, der de gjemmer seg bak en mur - bare feil vei og noe som fører til at han sitter der med siden av kroppen helt åpent for skudd.

Det er et irritasjonsmoment som forekommer, men ikke så altfor ofte.

Likevel gir fienden deg motstand, og det er relativt enkelt å bli drept i kryssilden eller av fiendens bombardement. De er irriterende (men realistisk) gode til å kaste granater for å få deg til å flytte deg fra posisjonen du sitter på for å skjule deg fra skytingen. Det fører til at du ofte må tenke raskt og komme se etter et annet sted du kan stå bak mens du plukker ned fiendene.

Totalt sett er enspillerdelen til «Call of Duty: Modern Warfare 3» et godt gjennomarbeidet skytespill med stor variasjon i oppdragene. Selv om historien ikke er helt sjokkerende, er den bra og har en god kontinuitet fra forgjengerne.

Akkurat dette er et moment som kan måles litt med følelsen når en låt du liker godt tilfeldigvis spilles av på vorspiel eller på radio, eller når du ser en gammel bekjent. Man blir glad for å se kjentfolk igjen. Også i spillverdenen.

Hvorfor er enspillerdelen i «Call of Duty: Modern Warfare 3» bedre enn storspillet «Battlefield 3»? Jo, fordi historien rett og slett er bedre.

«Call of Duty: Modern Warfare 3» lanseres til Xbox 360, PlayStation 3 (testet) og pc den 8. november. Det kommer også egne versjoner til Wii og DS.

PS: Dette er en anmeldelse av enspillerdelen. Her er vår dom over flerspillerdelen.

PPS: PressFire kjøpte spillet fra en butikk som solgte det før lansering.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Call of Duty: Modern Warfare 3

Positivt
God historie. Varierte oppdrag. Bra laget spillmiljø (kart).
Negativt
En noe kort historiedel. Lav kunstig intelligens på fienden.
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode