Cage mener Microsoft bløffer om Natal

«Heavy Rain»-skaper David Cage mener Microsoft villedet med sin E3-video fra sist sommer.

6. april 2010 11:01

Da Microsoft holdt sin presentasjon på E3 i Los Angeles sist sommer, var det Natal som ble den største snakkisen etterpå.

Det bevegelsesfølsomme ekstrautstyret som er ventet til Xbox 360 før jul ble presentert både gjennom livedemonstrasjoner på scenen og fantasirike videoer som først og fremst var ute etter å vise noe av potensialet i den nye måten å spille på.

Disse videoene tok aldri mål av seg å illustrere hvordan opplevelsen faktisk blir, men var mest ment å peke ut noen retninger Natal kan ta i forhold til å innby til spillopplevelsene.

Les også: Påstått lekkasje fra spillkjeden GAME antyder Natal-slipp i oktober.

- SOM Å LYVE

David Cage, sjefen for Quantic Dream som nylig har høstet stor suksess med sitt PS3-eksklusive «Heavy Rain», har den senere tid innrømmet at PlayStation Move interesserer han.

Cage har også hintet om at det kan komme en oppdatering til spillet hans som inkluderer Sonys tilskudd til den nye spillbevegelsen.

PlayStation Move vil, i likhet med Microsofts Natal, bli lansert før jul.

Les også: Vår anmeldelse av «Heavy Rain».
Les også: Vårt intervju med David Cage.

I et intervju med Destructoid mener Cage at videoene fra spillmessen E3 sist sommer bløffer i forhold til hva vi faktisk kan forvente fra Natal.

- Jeg har sett Natal og er virkelig nysgjerrig med å se hva de kommer til å gjøre med det, sier Cage til Destructoid.

- Jeg var litt frustrert etter at de valgte å presentere den med en sci-fi-innpakning. Jeg syns det er som å lyve litt gjennom den presentasjonen, fordi det viser noe som kundene forventer men som de ikke er i nærheten av å kunne få servert, fortsetter han.

Det er spesielt videoen som viser en lykkelig familie i sofaen som er riktig så engasjert i møtet med Natal-spill som har provosert David Cage (se videoklippet nederst i saken).

Sci-fi-tilnærmingen som Cage snakker om eksemplifiseres best i videoen der et skateboard scannes, med lasereffekter og det hele. Sekunder senere er designet på undersiden av brettet på magisk vis er inkludert i spillet med nærmest 1:1 presisjon. «Heavy Rain»-sjefen mener dette på ingen måte er mulig å få til i praksis.

- Vi er i industrien, og vet hva som er mulig og hva som ikke er det, forteller Cage.

Microsoft har allerede sendt ut invitasjoner til spillpressen der man skal vise mer av Natal til denne sommerens E3. 13. juni er datoen da Microsoft skal lette på sløret og vise verden hvordan Project Natal skal leve opp til forventningene som ble skapt under fjorårets E3-brief. Dette er dagen før Microsofts tradisjonelle pressekonferanse, så Natal tjuvstarter altså spillmessen med en egen seanse før E3 sparkes i gang.

E3-demovideo fra 2009, som altså har opprørt «Heavy Rain»-skaper David Cage:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3