Bygger om spillmotoren for «The Elder Scrolls 6» og «Starfield»

Og skal ta i bruk delvis dataskapt miljø og lover hopp større enn fra «Morrowind» til «Oblivion».

4. november 2020 13:26

(PressFire.no): Det er i et lengre intervju i anledning utviklerkonferansen Brighton Digital 2020 at Bethesda Softworks-sjefen Todd Howard snakker om teknologien de vil bruke på sine neste spill.

Der kommer det fram at de fremdeles vil bruke spillmotoren Creation Engine - en motor de har sverget til i alle år. Den vil imidlertid bli oppgradert og bygget videre på.

Studioet har fått kritikk for at de siste spillene har vist sprekker i det tekniske – ikke bare mye feil og mangler, men også at de ikke ser like bra ut som andre spill på markedet.

Howard kaller det en overhaling og avslører at det har tatt lengre tid enn de ønsket at det ville ta, men bedyrer at hoppet vil oppleves som større enn fra «The Elder scrolls 3: Morrowind» til «The Elder Scrolls IV: Oblivion».

Ifølge Howard vil endringene bety vesentlig større plass for de datastyrte rollene i spillet i tillegg til betydelig større byer i spillet. Han bedyrer også at de er forplikta til modding.

Han avslører også at de med det kommende «Starfield»-spillet, som angivelig vil ha det største kartet i Bethesdas historie, også vil ta i bruk dataskapte miljøer.

Såkalte prosedyrisk skapte spillunivers har blitt mest kjent med «No Man’s Sky», hvor så å si hele universet er basert på en algoritme.

Det er nå to år siden Bethesda Softworks avslørte «Starfield» med en teaser trailer, men Howard vil ikke love når vi får se noe mer. Han påpeker at de vil være helt sikre på spillets kvaliteter og lanseringsdato før de avduker for alvor.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3