(PressFire.no): Å bruke spill til læring er noe som blir stadig mer brukt og anerkjent. Pedagogiske dataspill for de minste barna er blitt mer populært, men det er få spill som har et direkte opplæringsfokus for voksne.
Selv om et spill ikke har opplæring som hovedfokus, er det fullt mulig å kunne få læringseffekt av å spille det.
Jeg har den siste tiden eksperimentert med å bruke strategispillet «Settlers 7» for å lære mer om prosjektmetodikk. Prosjektstyringssystemet Lean har sin opprinnelse i Toyotas produksjonssystem og har i en årrekke hatt stor påvirkning på metodikk i forskjellige industrier.
I «Settlers 7» baserer man seg på å bygge og effektivisere produksjonslinjer og man må han en fleksibel og tilpasningsdyktig strategi.
Dette er nettopp hva Lean hjelper oss å få til, men man kan ikke anvende Lean-prinsipper og teknikker som en fasit eller generell løsning. Som med alle andre verktøy må man forstå hvordan man anvender Lean og man må lære systemet sitt å kjenne.
Man må rett og slett øve seg på å anvende Lean, og det kan man gjøre gjennom spill. Det å benytte det i «Settlers 7» gir oss en mulighet til å utforske prinsippene og teknikkene, men ikke minst å bli kjent med oss selv i denne prosessen på en ny måte.
Det viktigste jeg har lært er hvor fristende det er å prøve å finne den «perfekte» strategien. Man tenker at man driver med kontinuerlig forbedring, mens det man faktisk prøver på er å perfeksjonere «løsningen» eller at man tyr til raske svar.
Den praktiske erfaringen man får med å benytte Lean i spill tror jeg er veldig verdifull. Man opplever effekten av sine egne valg og får dermed bedre innsikt enn når man bare kjenner teorien. Man ser lettere at de valgene man skal ta faktisk er avhengig av situasjonen rundt. Man opplever rett og slett at ting ikke alltid er så lett som man først tror.
Jeg kjente en del Lean-teori før jeg startet dette lille eksperimentet, men jeg hadde ikke fått mulighet til å anvende det på denne måten i det «virkelige liv».
«Settlers 7» gav meg dermed en unik mulighet til å bli kjent med sider av systemet som jeg ellers ikke ville fått oppleve. Men jeg har også fått med meg en ide om å bruke spill til læring, selv når spillet ikke er designet med dette i tankene.