Borgerkrig i Utopia

Vi har testet «Brink».

7. mars 2011 10:30

LONDON: (PressFire.no) Vi reiste til England for å prøvespille «Brink». Spillutviklerne bak er tidligere mest kjent for «Enemy Territory: Quake Wars» og «Wolfenstein: Enemy Territory».

Nå satser Splash Damage, med sjefsdesigner Paul Wedgwood i spissen, på å redefinere flerspillermodusen i skytespill med futuristiske «Brink». Spillet finner sted i den fiktive byen «The Ark», hvor to grupper slåss om å få kontroll over de bærekraftige ressursene som finnes i byen.

Man spiller enten som Security-styrkene eller som de rebelske Resistance-soldatene i en drakamp om hvem som kan ta over flest områder i «The Ark». Flerspillerkampene kan lettest beskrives som heseblesende skytefester – med fokus på oppdrag som må gjøres underveis.

The art of parkour

«Brink» er et av de første skytespillene som tar i bruk parkour, eller friløping, for å komme seg rundt på banene.

Wedgwood kaller systemet for S.M.A.R.T., Smooth Movement Across Random Terrain – og han spør om jeg kan holde inn sprintknappen mens jeg raser mot en vegg. Plutselig spretter hendene til figuren min frem, og han trekker seg raskt opp over kanten på muren og over på andre siden.

- S.M.A.R.T-systemet er en spillmekanikk som reagerer forskjellig på objektet du prøver å klatre eller hoppe over. Du kan avbryte bevegelsen eller se deg rundt mens du klatrer, forklarer Wedgwood.

I tillegg kan du både skli, hoppe og ta dekning mens du skyter – så det er på ingen måte mangel på akrobatiske skytedueller og hektiske manøvere med S.M.A.R.T-systemet. I en av kampsituasjonene prøvde jeg å skli sidelengs og spraye motstanderne med bly, men man må være ganske sprek i fingrene for å klare noen av disse mer avanserte kombinasjonene.

Hurtigoppdrag på løpende bånd

«Brink» er et lagbasert spill, hvor nøkkelen til seier er å fullføre små oppdrag som du kan hente opp ved et lett trykk på en knapp. I spillet har du valget mellom fire klasser: soldat, ingeniør, sanitet og sabotør. Hver av klassene har sin rolle på slagmarken og det gjenspeiles i hva slags oppdrag du kan få underveis.

Når man henter opp oppdragshjulet, vil noen av valgene være unikt for den klassen du spiller som. Disse vil være utilgjengelig for de andre klassene og i tillegg forandrer oppdragene seg underveis når du kommer deg fremover på slagmarken.

Som soldat får du oppdrag som går ut på å plante bomber for å bryte igjennom porter, mens som ingeniør kan du få et oppdrag hvor du må reparere en rivningsrobot som kan rydde veien for deg på slagmarken. Sanitetsoldaten vil som oftest få oppdrag hvor man må gjenopplive lagkamerater som ligger nede for telling, men de kan ende opp med eskorteoppdrag av spillere som utfører de mest kritiske oppdragene.

Alle oppdragene og handlinger du gjør i spillet, gir deg erfaringspoeng som bidrar til å låse opp egenskaper som gjør soldatklassen din bedre eller som kan brukes uavhengig av hva slags klasse du velger. En kjapp titt på oversikten over egenskaper gir inntrykk av at det er ganske mange måter å sette sammen figuren din i de fire klassene og hva slags egenskaper man sitter på.

Fjollete figurer i fargerike forkledninger

Vi fikk også leke oss med vår egen spillfigur, som vi tilpasset vår egen smak. Valget var å enten lage en rask, spinkel soldat med en potetsekk over hodet, men undertegnede satset på en gigantisk kar med hockeymaske og svarte skulderputer som bar rundt på en mini-gunner.

Fokuset på ekstra helse og ingeniøregenskaper, gjorde min figur til en veldig treg kjempe som passet bedre til å dekke andre med kuleregn servert fra både mini-gunneren og kanontårn som man plasserte på slagmarken.

Mitt inntrykk av «Brink» er at det føles litt som «Modern Warfare» på speed. Med det mener jeg at det aldri mangler på actionaspektet – og man slipper aldri opp for ting å gjøre i kampens hete.

Om man er opptatt med å forsvare et område, ta over et kontrollpunkt, gjenopplive medsoldater eller sprenge porter, kan man fritt velge hva man vil gjøre med hjelp av oppdragshjulet. Dette skaper en flyt som man sjelden ser i slike hektiske skytespill og er et velkomment unntak fra «drep alle og nå en bestemt poengsum»-modus.

Spillet gir meg en følelse av frihet som gjør «Brink» mer unikt, noe som trengs i denne sjangeren som er spekket med gode titler. Med mulighet for fullt samarbeid med åtte mann i historiemodusen og et stort antall egenskaper som man kan låse opp underveis blir det spennende å se om tittelen holder på skytespillfansen.

«Brink» lanseres den 20.mai til PC, Xbox 360 og PlayStation 3.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3