Bommer du ofte på headshots i «CS:GO»?

Det er en grunn til det. Nå har spillere funnet en alvorlig feil som har vært i spillet i et år.

9. september 2016 11:06
Dette bommer.

(PressFire.no): Den siste tiden har det dukket opp video etter video på YouTube, hvor «CS:GO»-spillere ser ut til å dø eller tape på grunn av at spillet ikke oppfører seg slik det burde.

Å bli «CSGO'd» er blitt en meme, men det er ikke før nå at noen har prøvd å finne ut hva som faktisk skjer – og det viser seg at spillet har en fryktelig stygg og potensielt game breaking bug, og at det har hatt det lenge.

Da Valve introduserte en oppdatering til animasjonene og de såkalte hitboxene i september i fjor, ble også en feil med hvordan spillermodellene og deres hitboxer henger sammen innført.

Hitboxen til spillerne, altså det usynlige området som avgjør om du har truffet med skuddene eller ikke, skal i en perfekt verden være lagt helt korrekt over modellen (altså figuren du ser), slik at andre spillere bare trenger å fyre av mot modellen.

Dersom hitboxen derimot ikke henger helt perfekt sammen med modellen, vil du potensielt kunne skyte rett på modellen, men likevel bomme.

Her ser vi at hitboxen ikke
stemmer overens med modellen.
Her ser vi at hitboxen ikke
stemmer overens med modellen.

Hitbox til besvær

Det er akkurat det som skjedde da Valve oppdaterte animasjonene for nesten et år siden.

At denne ikke er funnet før nå er nesten utrolig, men da Reddit-bruker /u/Spurks brukte noen minutter på å observere bevegelsene til de forskjellige modellene brukt i spillet, så han at noe ikke stemte.

Animasjonene til modellene hang ikke sammen med hitboxene.

For om du beveger siktet ditt en anelse til høyre eller venstre, vil ikke modellen din flytte seg for andre spillere du spiller mot. Hitboxen din, altså området de andre spillerne må treffe for at du tar skade, vil derimot flytte seg, og sveve til side for selve modellen.

Skulle noen med en skarpskytterrifle zoome inn på deg, vil de aldri treffe deg om de skyter på modellen. For at du skal ta skade må de sikte til siden for modellen din.

Om du beveger siktet nok til at underkroppen til modellen din begynner å røre på seg, blir problemet fikset av seg selv. Det er altså animasjonene til overkroppen som er problemet.

Med millisekunder å gå
på er dette et problem.

Kan ha avgjort turneringer

Flere spillere har nå lagd videoer hvor de prøver å komme til bunns i hva som er feil, og alle viser det samme.

Nå spør flere spørsmålet om hvordan Valve kunne ha bommet så grovt, men flere lurer også på hvorfor det tok et helt år før noen innså at dette var feilen.

Buggen har potensielt store følger, kanskje spesielt i kompetitive kamper hvor millisekunder avgjør kamper, og hvor spillerne har brukt årevis på å lære seg hvor de skal skyte.

Det kan i verste fall ha avgjort store turneringer der det har blitt spilt om mye penger.

Miljøet er, kanskje forståelig nok, i harnisk, men så langt har ikke Valve kommentert problemet. Sist det var problemer med modeller og hitboxer brukte selskapet nesten to år på å reparere problemet fra det ble oppdaget.

Den gangen var det hopping og planting av bomber som var problemet. Og fiksen? Det er den som nå har introdusert denne nye feilen. Vi tipper det går noe kjappere før en update kommer denne gangen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3