- «Blur» er ingen flopp

Activision slår tilbake i kjølvannet av at de begredelige salgstallene for USA ble kjent.

8. juli 2010 18:13

Mai var en spesiell måned for dem som liker bilspill. 2010 sett under ett vil bestå av omtrent fem store, profilerte bilspill, der tre av dem ble sluppet i løpet av en travel uke i mai. «Split/Second: Velocity», «ModNation Racers» og «Blur» kom ut nesten samtidig, mens «Gran Turismo 5» forhåpentligvis rekker en lansering i november, slik Sony annonserte under E3 i juni.

Criterions «Need for Speed: Hot Pursuit», som nylig ble kåret til det beste bilspillet vist under E3 av Game Critics Awards, rekker også julesalget. Dette spillet har fått lanseringsdatoen 18. november.

Hvorvidt mai ble en trafikkork som hindret «Blur» å selge godt, forblir usagt – men det som er sikkert er at det viktige salget like etter lansering ikke imponerte. I USA, i hvert fall. På fem dager etter lansering solgte nemlig Bizarre Creations-spillet beskjedne 31.000 eksemplarer i USA, viser statistikk fra NPD som ble offentliggjort denne uken.

- DÅRLIGE NYHETER SELGER

Activisions Dan Amrich har blogget litt i kjølvannet av dette, og hevder hardnakket at «Blur» ikke fortjener stempelet som en «flopp». Han sammenligner salget med lanseringen av «DJ Hero». Også det et spill som fikk tommelen ned basert på salget like etter release, til tross for gode anmeldelser.

- Publikummet ble splittet i tre. «Blur» kom ut en uke etter «Split/Second» og samme dag som «ModNation Racers» (i USA – journ.merk.). Jeg er ikke sikker på hvordan budsjettet ditt ser ut, men jeg kan sjelden koste på meg å kjøpe tre spill på åtte dager – på samme måte som jeg ikke har tid til å spille alle med det samme, skriver Amrich.

NPD-tallene som gjelder for mai fanger bare opp de første fem dagene av salget til «Blur», og Dan Amrich omtaler derfor denne statistikken som «utdatert».

- «Blur» ble lansert 25. mai i USA, 28. i England. Siden juni-dataene ikke er tilgjengelige enda (og heller ikke vil være det på flere uker), ser vi derfor på én uke i salg og ingen internasjonale data.

Han sammenligner salget av arkadebilraceren med «DJ Hero», musikkspillet som «alle» kategoriserte som en fiasko basert på salget. Musikkspillet ble en seiglivet tittel for Activision, og har passert 1,2 millioner i månedene siden lansering, ifølge Amrich.

- Selv om et stort salg rett etter slipp alltid er å foretrekke, er en treig første uke ikke det samme som en dødsstraff. Et perfekt eksempel: «DJ Hero» ble stemplet som en flopp på lansering også, men det spillet trengte var at publikummet fant det, en redusert pris og positiv omtale fra venner og anmeldere.

Amrich skriver videre at «DJ Hero» før jul hadde en myk start, men at spillet hadde solgt 800.000 etter jul og nå er oppe i 1,2 millioner.

- Så å dømme et spill nord og ned fordi det ikke solgte hundrevis av tusen enheter i løpet av de første 168 timene i salg er latterlig. Juni-tallene vil bli svært interessant å se, og jeg forventer ikke å høre mye om mulige seire de eventuelt representerer siden dette er langt mindre sexy nyheter enn «Blur» floppet i uke én. Dårlige nyheter selger, skriver Activisions Dan Amrich.


«Blur» ble lansert til PlayStation 3, Xbox 360 og PC den 28. mai i Norge.

Se lanseringstraileren her:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3