Vi har testet «Halo: Reach»-betaen

PressFire prøvesmaker et av årets mest etterlengtede spill.

4. mai 2010 20:07

Bungies svanesang og avskjed med Halo-serien kommer først ut senere i år, men betatesten av flerspillerdelen har allerede startet denne uken.

Flerspillerdelen i Halo-spillene har alltid vært viktig og «Halo Reach» er intet unntak. Vi kom sultne til koldtbordet og har prøvesmakt grådig.

Tilgang til denne førpremieren får du gjennom å eie et eksemplar av «Halo 3: ODST», spillet som kom ut i fjor. Bungie har sagt at de sikter på å la betaen rulle og gå i to ukers tid. Det vil si, frem til og med 19. mai.

Etter den tid har de et spill de skal prøve å bli ferdige med til jul, har de sagt. For «Halo: Reach» er definitivt en av titlene Microsoft håper skal dominere julesalget i år.

ROCKET MAN

Et nytt spill betyr vanligvis nye muligheter, og Bungie har denne gangen latt seg inspirere av andre skytespill som har blitt trendsettere i moderne onlineskytespill.

Først og fremst kan vi fortelle at du nå får erfaringspoeng som kjent fra blant annet Modern Warfare-spillene, Battlefield-spillene, «Killzone 2» og «Uncharted 2».

Foreløpig er det ikke veldig tydelig hvor omfattende eller hvor stor rolle dette systemet blir i det ferdige spillet, men du kan i alle fall bruke penger på feite rustninger. Du får nå også velge mellom forskjellige typer «soldater», hvor hver type har en spesialitet. For eksempel har den ene muligheten for å bli usynlig i en periode mens en annen får rakett på ryggen og kan fly over mindre strekninger. Du bruker nye spesialegenskaper med venstre skulderknapp.

I betatesten er det også flere spillemoduser tilgjengelig. En ny variant av capture the flag er til stede, hvor det er meningen å samle flest mulig flagg til laget sitt. En annen variant er å drepe andre, som etterlater hodeskaller når de dør, for så å samle hodeskallene til en base. Den med flest hodeskaller vinner.

Spesialegenskapene skaper et strategisk element hvor enkelte av disse egenskapene kan ha en fordel i noen av spillmodusene. Å bytte egenskap etter at en har blitt drept kan være smart, alt etter hvordan situasjonen på slagmarken har utartet seg og hvilken spillmodus som er i gang.

Betatesten inneholder dessverre bare to kart, hvor områdene er overraskende små. Det gjør dem til gjengjeld ganske intense og du kan glemme å gjemme deg bort med kikkertsikte - for her flyr det stort sett folk i hytt og pine mens det hagler skudd fra alle vinkler.

Jeg føler de nye funksjonene ikke kommer helt til sin rette på grunn av for små kart, eller at for mange spillere er pakket sammen på et så tett område. Det er akkurat for kort tid mellom gjenoppliving om du er tatt av dage til at du får satt igang en taktisk genistrek.

Med muligheten for å snike rundt som usynlig kan du prøve deg med nærkamp, selv om det er fort gjort å bli oppdaget. Skjer det er du sannsynligvis gjennomhullet på et brøkdels sekund. Og bruker du raketten i lufta er det stor sjanse for at du blir plaffet ned før du knapt nok har sett bakken forsvinne under beina dine.

TEKNISK UTDATERT?

Det er allikevel mulig at flerspilleren i «Halo: Reach» vil skille seg ut fra de andre skytespillene ved å nettopp være kjapt og intenst.

Det føles uten tvil mer «fragfest» ut enn konkurrentene akkurat nå.

Visuelt sett må jeg innrømme at jeg ble litt skuffet.

Med vakre «Battlefield: Bad Company 2», «Modern Warfare 2» «Killzone 2» og «Uncharted 2» i bakhodet, alle svært habile onlinespill, hadde jeg rett og slett forventet mer av «Halo: Reach»-motoren.

Områdene er ganske udetaljerte og innekartet ser både sterilt og ganske kjedelig ut. La oss håpe Bungie ruster opp på teknologien før slippet.

De fleste nye spill har også mer dynamikk i form av lys og skygge og jeg synes også betatesten faller for kort her. Det er en tydelig oppdatering fra «Halo 3» eller «Halo: ODST», men det er enda et godt stykke igjen til konkurrentene.

Heldigvis flyter spillet bra og det har fremdeles ikke lugget eller vært plaget med annet teknisk grums. Selv det å finne en kamp online går ganske kjapt sammenlignet med mange andre spill, selv om jeg mistenker at det er på grunn av mindre antall spillere en vanlig.

Etter sigende skal det komme flere spillmoduser og minst ett nytt kart i løpet av betatestingen. Vi holder pusten så lenge.

«Halo: Reach» lanseres eksklusivt til Xbox 360 denne høsten. Tilgang til den pågående betaen får du gjennom å eie et eksemplar av fjorårets «Halo 3: ODST».

Trailer der utviklerne i Bungie snakker oss gjennom noen av nyhetene i betaen:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3