Alle EA-spill får mikrotransaksjoner

- Kundene våre liker det.

27. februar 2013 13:40

(PressFire.no): I forrige måned lanserte Electronic Arts sin tredje runde romskrekk med «Dead Space 3».

Vår anmelder var ikke den eneste som reagerte på måten mikrotransaksjoner er sydd inn i dette spillet.

Ikke bare at det ligger lett tilgjengelig i menyene. I «Dead Space 3» gis du hele veien inntrykk av at du blir sterkere og bedre i spillet hvis du kaster noen mynter mot EA - og dét etter å ha kjøpt spillet for flere hundre kroner.

Dette er en trend vi har sett mye av i bransjen de seneste årene. Ingenting tyder på at EA, eller andre utgivere, vil gire ned. Tvert imot.

- Kundene våre omfavner dette

Vi bygger inn muligheten til å betale for å nå et høyere nivå i alle spillene våre.

Dette er ifølge Develop uttalelser fra Blake Jorgenson, sjef for pengesekken hos EA.

- Kundene våre liker og omfavner denne måten å gjøre forretninger på, sier Jorgenson videre.

Disse sitatene stammer fra Morgan Stanley Technology, Media and Telecom-konferansen, skriver Develop.

Fokuserte på sikkerhet

Ettersom EA nå posisjonerer seg for å lage systemer integrert i samtlige av sine titler fremover, kreves det en overhengende plan som blant annet skal trygge sikkerheten overfor kundene.

Dette er noe Jorgenson også var inne på.

Rajat Taneja er ansvarlig for Electronic Arts’ teknologiavdeling. Hans folk skal ha jobbet fram en løsning for dette.

Hvis du tilbyr mikrotransaksjoner og behandler kredittkortene for hver enkelt handel, vil du bli spist levende, sier Jorgenson ifølge Develop.

- Derfor har Rajats folk lagd et fantastisk backend-system for å håndtere dette mye mer effektivt. Vi har historisk sett satt bort en del slikt arbeid (til eksterne folk – journ. merk.) – nå henter vi dette tilbake og samler det under ett tak.

EA + Microsoft?

EA forbereder seg på å vise fram et knippe storspill denne våren og sommeren. «Battlefield 4» og Respawn Entertainments nye, for eksempel.

Sistnevnte markerer debuten til spillstudioet med grunnleggerne av Infinity Ward, folka ansvarlig for blant annet «Call of Duty 4: Modern Warfare» og «Modern Warfare 2».

Begge disse EA-spillene er skreddersydd for såkalt DLC, ekstrapakker og mer innhold enn du finner på spilldiskene, som skal sysselsette spillkjøpere flere måneder etter lansering – og massere lommebøker.

CVG skriver i dag i at EA og Microsoft annonserer et slags samarbeid i forbindelse med avsløringen av den nye Xbox-konsollen, som kan skje den 26. april. Det kan dreie seg om en form for eksklusiv avtale med Respawns nye – eller «Battlefield 4». Det spekulerer og gjetter to anonyme kilder CVG har snakket med om dette påståtte samarbeidet.

Disse to kildene stammer verken fra EA eller Microsoft, men påstår at de har hørt om planene.

Activision og Bungie annonserte et tilsvarende forhold til Sony under sist ukes PlayStation 4-pressekonferanse. «Destiny» vil få innhold du bare finner på PS4 etter lansering, ble det avslørt.

Activision, Ubisoft, Capcom og Square Enix var alle opp på scenen under Sony-eventet forrige uke. EA var ikke representert. Er grunnen at Electronic Arts i stedet har planer for Microsoft og en ny Xbox? Det spekulerer CVG i.

Foreløpig har ikke Microsoft sagt noe om når de har planer om å vise en ny Xbox, men flere ledetråder peker mot et opplegg den siste uka i april.

Det neste «Battlefield» skal vises snart, sa EAs Frank Gibeau ifølge IGN. Skjer ikke det i Microsoft-regi, kan det bety at åstedet blir Game Developers Conference (GDC) i slutten av mars eller E3-spillmessa i juni.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3