Bedre bildeoppdatering og høyere oppløsning

Vi har testet eldre spill på Nintendos nye konsoll.

6. juni 2025 12:49

(PressFire.no): Switch 2 er ute, og endelig kan vi nyte en Nintendo-konsoll med høyere oppløsning, bildeoppdatering og annet teknisk snacks.

En anmeldelse kommer etter hvert, inkludert av en rekke lanseringsspill, men en av de tingene vi var mest spente på å finne ut av var bakoverkompabiliteten med Switch 1-spill.

Nesten alle spill skal fungere fint, sier Nintendo – med noen hederlige unntak – men Switch 2 er jo langt kraftigere, så kunne det tenke seg at den ville jevne ut noen av problemene den aldrende konsollen hadde?


Vi har lagt merke til det, Nintendo.

Som Nintendo selv forklarer i «Welcome Tour», så vil konsollen kjøre mange Switch 1-spill bedre enn før. Det er jo et godt tegn.

For spill har som regel et mål for bildeoppdateringen på enten 30 eller 60 FPS (Frames per second, bilder i sekundet).

For å nå dette målet benytter mange spill seg av såkalt DRS (Dynamic Resolution Scaling) som automatisk senket oppløsningen i spillet for å prøve å holde bildeoppdateringen høy.

For eksempel kan et spill ha 1080p oppløsning som mål, men dersom mye skjer på skjermen kan spillet skru ned oppløsningen. Det er mange eksempler der spill sjeldent eller aldri nådde målene sine.

Med flere hestekrefter under panseret på Switch 2 vil disse spillene derimot lettere nå både målet for oppløsning og bildeoppdatering.


Fiendene flyr i «Hyrule Warriors: Age of Calamity».

Ikke-oppdaterte spill

Vi har testet noen klassiske slitere på Switch 1, og det umiddelbare resultatet er oppløftende.

«Hyrule Warriors»-spillene, for eksempel. Ambisiøse og stappfulle av fiender – og med splittskjerm – men sjeldent med noe som minnet om stabilt bilde.

Det første «Hyrule Warriors» forsøkte seg på 60 FPS, men greide aldri å nå det. På Switch 2 er det derimot låst til 60 og føles nesten som et helt nytt spill.

På samme måte holder «Age of Calamity» målet sitt på 30 FPS hele tiden nå, der det virkelig slet tidligere. Samtidig er alt klarere enn før, så jeg gjetter på at spillet har benyttet seg av DRS i stor grad, og lastetider er vesentlig kuttet.

Begge disse spillene har splittskjerm som knakk FPS-en enda mer ned. På Switch 2 er de begge perfekte.


«Doom».


Både «Doom» og «Doom Eternal» ser ut til å holde sin maksimum på 30 bilder i sekundet, samtidig som de begge ser skarpere ut enn da jeg spilte dem for en del år tilbake.

Ikke at de to var skarpe på Switch til å begynne med, men en forbedring uansett.

«Batman Arkham City» var en aldri så liten katastrofe på Switch 1, og undertegnede ga rett og slett opp ikke langt ut i spillet. Spillet hadde 30 FPS som mål, men var sjeldent over 20 – på Switch 2 er det låst til 30.

«Bayonetta 3» er rett og slett låst til 60 FPS nå. Perfect!

Også Nintendos eldre spill drar nytte av den nye konsollen – lastetiden til «Animal Crossing: New Horizons» er halvert, mens stappfulle øyer nå kjører silkemykt.

Og selv om du spiller «Zelda: Breath of the Wild» eller «Zelda: Tears of the Kingdom» uten å betale for de offisielle oppgraderingspakkene vil de begge kjøre langt bedre her.


Silkemykt.

Oppdaterte spill

Jeg har også testet noen av spillene som har fått gratis oppdateringer. Disse lastes ned automatisk sammen med spillet når du laster de ned på Switch 2.

«Link’s Awakening» virker å ha en noe høyere oppløsning og kjører nå i stabilt 60 bilder i sekundet – og det samme gjør «Echoes of Wisdom». Begge spillene har også fått en noe redusert tilt shit-effekt som gjorde kantene uskarpe.

«Super Mario Odyssey» kjørte allerede i solide 60 FPS, men lastetidene er på Switch 2 kuttet betraktelig ned og oppløsningen er nå 1440p – og animasjoner i distansen har nå full oppdateringsfrekvens.

Spillet har nå også støtte for såkalt GameShare, hvor du kan spille flerspilleren med en annen Switch 2 uten at den personen trenger å eie spillet over nett.


Gameshare fungerer bra.


Den som eier spillet blir dermed en server som kjører spillet, og andre kan koble seg på. I praksis får du en video-feed av spillet til den andre.

Bildekvaliteten får en knekk her, men oppdateringen og forsinkelsen var overraskende bra, syntes jeg.

«Super Mario 3D World» har også fått ekstra piksler å leke med, i tillegg til Gameshare-støtte.


I det hele har det vært godt nytt for de som ikke har spilt mye på Switch 1, eller for de som tenker å spille noen av schlagerne på systemet på nytt.

Bakoverkompabiliteten til Switch 2 vil i de fleste tilfeller bety at spillene både ser bedre ut og kjører bedre – selv om de ikke er blitt oppdatert til å spesifikt støtte den nye konsollen.

Det er tydeligvis mer enn nok systemressurser til å bare brute force inn bedre ytelse her, med andre ord – og håpet er vel da at flere utviklere kommer med mindre oppdateringer som låser opp bildeoppdateringen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3