Avslørte Switch 2-spesifikasjonene

14. mai 2025 19:53

(PressFire.no): Det har vært flere år med rykter og lekkasjer rundt Nintendos neste spillmaskin, som kommer på markedet om bare noen uker.

Nintendo selv har lagt ut noen vage tekniske data, men ingenting som forteller om hva komponentene faktisk yter.

Les vår hands-on med Nintendos neste konsoll her.

Men nå har teknogjengen i Digital Foundry fått kloa i offisielle papirer som Nintendo gir ut til tredjepartsutviklere – og har lagt ut de nøyaktige spesifikasjonene.


https://www.youtube.com/watch?v=huxDoYXS8Ng


Konsollen har en åtte-kjerners ARM Cortex A78C-prosessor, i motsetning til Switch 1, som hadde en fire-kjerners ARM Cortex A57.

I den forrige konsollen var én av disse reservert til operativsystemet, mens det på Switch 2 vil være to reserverte.

Prosessoren har to moduser for håndholdt og TV-modus på henholdsvis 1101 og 998 MHz. Maksimal ytelse er 1,7 Ghz.

Akkurat hva Nintendo mener med å sette en maksimumsytelse slik er uvisst enda, men på Switch 1 ble det etter hvert mulig for utviklere å gå inn i en «boost»-modus når spill lastet – som i praksis «overklokket» konsollen i en liten stund.



På grafikksiden er det nå bekreftet at konsollen kjører på Nvidias Ampere-arkitektur, som også driver RTX 30-serien av skjermkort. Dette er nyere teknologi enn dagens Switch-GPU, som er bygget på den eldre Maxwell-arkitekturen.

I tillegg skal grafikkchippen ha noe funksjonalitet som kommer fra den nyere Lovelace-arkitekturen – og har 1536 cuda-kjerner mot Switch 1 sine 256.

GPUen kjører i 1007 Mhz koblet til en TV og 561 Mhz i håndholdt modus, men også her har Nintendo satt en mystisk maksimum på 1,4 Ghz.

Konsollen støtter alle versjoner av Nvidias avanserte oppskaleringsteknologi DLSS, i tillegg til DLAA – som bruker DLSS til å glatte ut røffe kanter – og ray-tracing er støttet på hardware-nivå.

Konsollen yter drøye 3,1 teraflops i TV-modus og 1,71 teraflops i håndholdt, ifølge Nintendos dokumenter.

I teorien plasserer det konsollen godt over PlayStation 4 i rå maskinkraft (1,84 TFLOPS), og tett opp mot PS4 Pro (4,2 TFLOPS) når den er koblet til en TV.


Switch 2 er langt kraftigere koblet til en TV.


Å sammenligne slik er derimot særdeles unøyaktig, ettersom grafikkteknologi i dag består av så mye mer enn bare rå prosessorkraft – og fordi slike FLOPS-tall ofte regnes ut forskjellig avhengig av plattform.

De nyere funksjonene i Switch 2, sammen med en nyere og kraftigere CPU, mer minne og langt raskere lagring, gjør at den kan levere effekter og løsninger det ikke er mulig å få til på forrige generasjons hjemmekonsoller.

Digital Foundry rydder også opp i forvirringen rundt støtte av VRR på konsollen. I håndholdt modus vil den støtte variable oppdateringsfrekvenser, men det er ikke støtte for det på TV-er.

Switch 2 har tre ganger så mye minne som Switch 1 – tolv gigabytes mot fire – som også er mer enn både PS4, Xbox One X og Xbox Series S.

Her settes hele tre gigabytes av til operativsystemet, der Switch 1 kun satte av 800 megabytes. Det betyr at utviklere har ni gigabytes med minne å jobbe med.

Dette kan nok komme av at Switch 2 har mer avanserte sosiale funksjoner som gamechat, deling av skjerm og kamerafunksjonalitet som skal kjøre samtidig som spillene.

Til sammenligning har Xbox Series S åtte gigabytes å bruke for utviklerne, mens PS5 har 12,5 GB og Series X har 13,5 GB.

Minnet i konsollen er også betraktelig raskere enn før – drøye fire ganger raskere i TV-modus og mer enn tre ganger raskere i håndholdt.


Switch 2 kommer 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3