Amazon kutter i spillselskapene sine
Mer enn 14 000 sparkes.
(PressFire.no): Amazon har annonsert en massiv nedbemanning der over 14 000 ansatte må gå, og spilldivisjonen er blant de som rammes hardest.
Konsekvensen er at de nå stanser all videre innholdsutvikling for blant annet online-rollespillet «New World».
I et internt notat, som blant annet Bloomberg har fått tilgang til, kommer det frem at selskapet vil «stanse en betydelig mengde» av sitt arbeid med store AAA-spill, med en spesiell vekt på MMO-sjangeren.
Dette er en del av det som beskrives som en strategisk endring, der fokuset flyttes over på skytjenesten Luna og «uformelle og AI-fokuserte spill».
For «New World», selskapets flaggskip-MMO, betyr dette i praksis slutten.
Utviklerne bekrefter at den nylig lanserte tiende sesongen blir den siste innholdsoppdateringen. Selv om serverne vil holdes i live i hvert fall ut 2026, er det nå stopp for videre utvikling av spillet, som ifølge Amazon ikke lenger er bærekraftig å støtte med nytt innhold.
Kuttene rammer spesielt studioene i Irvine og San Diego hardt, og i en post på spillets offisielle nettsider er det tydelig at de regner med at spillet legges helt ned om ikke lenge.
– Du vil kunne kjøpe og spille spillet på alle plattformer inntil videre. Vi har foreløpig ingen oppdatering om hvor lenge dette vil vare, men vi vil dele denne informasjonen så snart vi kan, skriver utviklerne.
Det er imidlertid ikke full stopp for alle prosjekter. Amazon forsikrer at de fortsetter samarbeidet med Crystal Dynamics om det kommende «Tomb Raider»-spillet, og med Maverick Games om et åpen-verden bilspill.
Nedskjæringene i spilldivisjonen er en del av en større omveltning hos teknologigiganten. I en e-post til de ansatte begrunnes avgjørelsen med fremveksten av kunstig intelligens, som beskrives som «den mest transformative teknologien vi har sett siden internett».
Selskapet må derfor kutte stillinger for å kunne «innovere raskere enn noen gang før».
Denne strategiske helomvendingen kommer etter en turbulent historie for Amazon i spillbransjen, preget av store investeringer med få suksesser.
Det famøse skytespillet «Crucible» ble lagt ned kort tid etter lansering, et planlagt «Lord of the Rings»-MMO ble kansellert (men Amazon bestemte seg for å lage enda et), og flere andre titler har slitt med å fange interessen til spillerne.