Alien Swarm

Samarbeidsaction med intenst tempo - og det helt gratis!

Black Cat Games, nå eid av Valve, stod i sin tid for den undervurderte «Unreal Tournament 2004»-modifikasjonen «Alien Swarm». Spillet var en tolkning av det klassiske «Gauntlet»-konseptet som utfordret spillere i grupper til å ekspedere en uendelig strøm av monstre på vei til et felles mål.

«Left 4 Dead» er kanskje den nyeste grenen innenfor denne sjangeren, et spill som tok det relativt grove og primitive systemet og raffinerte det videre. Resultatet var en langt mer spontan og spennende opplevelse, hvor spillere ble tvunget til å luske rundt apokalypsen på tåspissene mens de stod imot horder av levende døde.

Nyversjonen av «Alien Swarm» tilbyr mengder av potensiale om du liker denne typen samarbeidsbasert action - og er til alt overmål helt gratis å installere fra Valves Steam-tjeneste.

TAKTIKK OG ACTION

Mens spill som «Left 4 Dead» og «Killing Floor» bruker rollen din som unnskyldning for et ekstra sett med våpen, prøver «Alien Swarm» å gjøre det litt mer personlig. Oppskriften endres ikke radikalt, men utnytter unike roller og krevende omgivelser til å styre spillerne unna følelsen av å være identiske spillebrikker.

Hvilken klasse du velger å spille som dikterer i stor grad hva slags utstyr og våpen du har tilgjengelig. Mye går på tvers av rollene, men det finnes fortsatt en del særegne egenskaper og kompetanseområder som skiller seg ut som nødvendige krav under oppdrag.

Med såpass mange våpen tilgjengelig er det i alle fall gode muligheter til å eksperimentere. Miner, automatiserte våpen, skjold, granater, flammekastere – det er absolutt verdt å prøve seg frem med diverse kombinasjoner. Fleksibilitet er stikkordet, og uten en dedikert lege til å fri deg for parasitter, eller en teknikker til å programmere terminaler og sveise dører kan oppdragene fort bli umulige å gjennomføre.

Det høye tempoet gir heller ikke mye rom for feil. Desto dristigere vanskelighetsgrader dere spiller på, jo mindre blir marginene. Heldigvis sikrer de små nivåene for at prøving og feiling både er tolererbart og lærerikt – og ikke minst en naturlig del av opplevelsen. Bristepunktene er alltid tydelige når ting går galt, og med fargerike grafer og kart ved konklusjonen av hvert oppdrag får gruppa gode anledninger til å diskutere slagplaner.

Det er også alltid en fin balanse mellom de motstående elementene i spill. Blir man for defensiv kan man risikere å bruke opp for mye verdifull ammunisjon – men er man for offensiv kan man provosere fram mer trøbbel enn man klarer å håndtere. Utstyr er også godt nok ballansert til at det aldri er helt innlysende hva man burde dra med inn i oppdragene.

VENNETREFF

En av de største tilpasningene du blir nødt til å forholde deg til går faktisk på skade innad i gruppa. Med nok uheldige streifskudd er det nemlig ingenting som stopper deg fra å meie ned sidemannen, noe som vil skje ofte hvis dere ikke er disiplinerte nok til å skjønne når og hva man burde skyte på.

Designet av fiendene drar på sin side en del inspirasjon fra filosofien til «Left 4 Dead» -- ofte laget for å teste samarbeidet og tilpassningsevnen til laget. De flygende svermene er for eksempel gode til å infiltrere frontlinjen i gruppa, mens de større monstrene kan skape panikk og tvinge spillere fra hverandre.

De forskjellige scenarioene er som regel tettpakket med varierende typer fiender – og igjen er prioritering av mål og kommunikasjon som er viktige hjelpemidler for å unngå rent kaos. Det skal aldri mye til for å skille seier fra nederlag, og det er tilsynelatende alltid noe som skjærer seg midtveis i planen.

Områdene gir ellers gode visuelle og auditoriske hint når farene begynner å nærme seg. Ser du skygger smette under taket kan du banne på at et ulmende angrep ligger klart. Og selv om spillet ikke belager seg på tilfeldigheter i like stor grad som «Left 4 Dead», er de forskjellige konfrontasjonene godt satt sammen.

Uavhengig av hvordan du utruster deg selv og hvem du tar me,d blir tipset å spille «Alien Swarm» på så høy vanskelighetsgrad som mulig. Ikke bare vil spillet vare lenger, det vil også tvinge fram de delene av spillet som virkelig gjør opplevelsen verdt tiden din.

Får du med deg noen bekjente er det overraskende mye spill «Alien Swarm» til tross for det relativt begrensede omfanget. Anonyme runder over nettet fungerer fint rent teknisk, men kan være vanskelig å mestre uten at spillerne har nærmere kjennskap til hverandre.

Det er uansett ikke veldig vanskelig å spå at «Alien Swarm» vil ha et langt liv foran seg. Ikke bare er det gratis gjennom Steam, men det har også en velvillig brukerbase samt geniale utviklerverktøy for de som vil lage nivåer. Ønsker du en større utfordring kan du til og med bruke teknologien som regisserer kaoset i «Left 4 Dead» til å justere bølger med fiender.

Det er litt lite innhold tilgjengelig i skrivende stund, men gi det et par måneder så skal du ikke se bort i fra at det svermer over med ekstramateriale, nivåer og andre godsaker for dem som ønsker et hardbarka samarbeidsspill. Setter du pris på opplevelsene fra spill som «Killing Floor» er det liten tvil om at «Alien Swarm» vil tilfredsstille på de fleste punkter.

PS: Spillet er tilgjengelig fra Steam, og er helt gratis å installere på din PC eller Mac.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3