«World of Warcraft» har mistet 1,3 millioner spillere på tre måneder

Giganten raser i rekordfart.

10. mai 2013 10:22

(PressFire.no): Med åtte millioner betalende abonnenter er det neppe maisgrøt og vann til lunsj hos «World of Warcraft»-gjengen. MMO-et er fortsatt kongen av den tradisjonelle nettrollespillhaugen.

Spillertallene deres raser likevel som aldri før. Ifølge Polygon har hele 1,3 millioner cyberhelter forlatt det populære universet på tre måneder. 

Dermed fortsetter de marsjen forbi sine laveste brukertall siden 2008.

Stuper i Asia

- Vi tror det er sannsynlig med ytterligere nedgang, og forventer færre betalende kunder neste år enn i dag, erklærte Activision-direktør Robert Kottick under et nylig investormøte.

Han punkterer likevel enhver tvil om at «World of Warcraft» har vært en velsignelse for Activision og Blizzard.

- «World of Warcraft» forblir et av tidenes mest suksessrike underholdningsprodukter, fortsatte Kottick.

Nedgangen skal hovedsakelig ha skjedd i Asia, hvor selskapet typisk sett har mindre inntekter på grunn av billigere spill og månedsavgifter, men frafallet har også vært tydelig i Vesten.

Garderer seg

Det massive nettrollespillet nådde en foreløpig topp på spektakulære 12 millioner betalende spillere i 2010, men har rast med flere millioner spillere årlig siden da.

Utgivelsen av ekstrapakken «Mists of Pandaria» ga giganten et kraftig byks. Nå skal tendensen igjen peke mot et adskillig tynnere spillsamfunn i årene framover.

Kottick og Activision bedyrer at de skal videreutvikle «World of Warcraft» så godt som mulig 

- Vi har tro på merkevarens langsiktige verdi og fortsetter å lempe betydelige ressurser i «World of Warcraft», fortalte han investorene.

Samtidig er det kjent at storstudioet kokkelerer med en ny, gigantisk nettrollespillsatsing, som foreløpig bare går under kodenavnet «Titan». Det spås å avsløres under Blizzcon-messen i høst.

Nervøse for 2013

Selv om gullkalven opplever frafall, befinner Blizzards søsterselskap Activision - som de deler regnskap med - seg i en svært bekvem økonomisk periode.

I løpet av 2013s første kvartal skal utgivermastodonten ha omsatt for over syv og en halv milliard kroner. To og en halv milliard av dem rent overskudd.

«Diablo III», «Starcraft II: Heart of the Swarm» og «Skylanders: Giants». skal være noen av selskapets mest lukrative inntektskilder.

Nå ruster de seg et utfordrende spillår. 

- Selv om vi har hatt en solid start på året, tror vi risikoen og usikkerheten i andre halvdel av 2013 er større enn vi først trodde, innrømte Kottick.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3