– Warner visste at «Batman» til pc var i dårlig forfatning

2. juli 2015 14:06

(PressFire.no): Det er heldigvis sjelden kost at vi opplever at et spill trekkes fra salg etter lanseringa – på grunn av svære tekniske problemer.

Akkurat det skjedde med «Batman: Arkham Knight» til pc.

Konsollversjonene imponerer og fortjener en toppscore, ifølge vår anmelder. Historien er altså en helt annen på den plattformen som vanligvis får den beste grafikken og flyten.

Kotaku har snakket med flere personer involvert i testinga av pc-spillet. Det hevdes fra den kanten at Warner Bros. visste om disse problemene. I flere måneder.

Likevel valgte de å starte salget av den skandaleomsuste pc-versjonen av «Batman».

Denne meldinga møter deg nå
på Steam.

De samme problemene var der for et år siden

Spillbloggen har snakket med flere ikke navngitte personer som har forklart hvordan det ødelagte spillet likevel fant veien til butikkhyller og verdens største digitale pc-markedsplass, Steam.

Warner gikk ut et par dager etter lanseringa og besluttet å stoppe spillsalget på ubestemt tid. Først må feilene repareres, sa utgiveren.

– Jeg vil si det er ganske spesielt at Warner Bros. reagerer som om de ikke visste noe om at spillet var i en slik fryktelig tilstand, forteller en av testerne involvert i kvalitetssikringa av «Arkham Knight» gjennom en årrekke.

– Det har vært slik i flere måneder, og alle problemene vi ser nå var nøyaktig de samme – uforandret – for nesten et år siden, sier vedkommende til Kotaku.

«»

Mente at spillet var godt nok

Det påstås at Warner bestemte seg for å lansere til tross for kunnskapen om disse problemene. «Ikke basert på et ønske om å feie over kundene sine, men de syntes rett og slett at produktet var godt nok», hevder Kotaku.

Satte bort jobben

Mange har lurt på hvordan en av tre versjoner kan skille seg så dramatisk fra de øvrige to plattformene.

Der både PlayStation 4- og Xbox One-utgavene har blitt omtalt av Digital Foundry som «en teknisk tour de force», er altså historien en helt annen på pc.

«Batman: Arkham Knight» er lagd av Rocksteady. Dette studioet, sammen med Warner, prioriterte konsollversjonene. De satte bort jobben med å overføre spillet til pc. Iron Galaxy fikk den jobben, slik tilfellet også var med pc-porten av «Batman: Arkham Origins».

I rulleteksten til det ferdige spillet er 12 Iron Galaxy-mennesker oppført som bidragsytere. Det gjør at folk spekulerer i at det er en beskjeden mengde mennesker bak pc-versjonen.

Etter bråket startet og pc-versjonen ble trukket fra salg, har Rocksteady gått ut og sagt at de selv jobber aktivt med reparasjonene.

Batmobilen bød på ekstra utfordringer,
hevder Kotakus kilder.
Batmobilen bød på ekstra utfordringer,
hevder Kotakus kilder.

Sleit med de nye konsollene

«Arkham Knight» ble utsatt. Opprinnelig skulle det ha vært sluppet i fjor høst.

En av Kotakus kilder sier dette ikke nødvendigvis var på grunn av pc-problemene.

– Det var umulig å få det til å fungere på konsollene i flere måneder. Det er en del av forklaringen på hvorfor spillet ble utsatt så mange ganger. De var fullstendig uforberedt på hvor vanskelig det var (å arbeide) på de nye konsollene.

Det skinner igjennom, fra fortellingene til folka Kotaku har sitert, at Rocksteady og Warner derfor prioriterte å få kvalitetssikra og testa Xbox One- og PS4-versjonene. Å utvikle til disse konsollene var tøffere enn forutsett.

Fra gjengen av testere, som telte rundt hundre personer, satte de bare av ti personer for å fokusere på pc-utgaven.

– Vi meldte inn tusenvis av feil som spesifikt var til pc-versjonen, og relaterte til bildeoppdateringen.

– Særlig Batmobilen har alltid klusset til ting på pc, sier en av kildene.

Introduksjonen av dette ikoniske kjøretøyet til spillet, har ført til at bildeflyten på pc har gått i sirup for noen spillere.

Spillregissøren forsikrer at Rocksteady
gjør alt for å fikse pc-versjonen.
(Foto: Twitter).

Reparasjonene kan ta tid

Jobben med å reparere pc-«Batman» fortsetter. Rocksteadys spillregissør Sefton Hill har de siste dagene vært ute på Twitter og forsikret at de nå er involvert i denne jobben.

Vi har de beste ingeniørene i Rocksteady på saken, og de jobber som gale for å hjelpe med å reparere, har Hill uttalt.

Det har allerede blitt sluppet noen mindre oppdateringer til pc-versjonen av «Arkham Knight». Men de store, som retter opp noen av de grunnleggende feilene (og legger til menyvalg du forventer å finne i et pc-spill av en slik størrelse), lar foreløpig vente på seg.

Jobben kan ta tid, har Warner gått ut og sagt.

De har nå fått tid på seg til å vurdere omfanget av jobben, etter å ha trukket spillet fra salg.

– Arbeidet er betydelig, og samtidig som vi gjør fremdrift når det gjelder å bedre ytelsen, vil det ta tid å sikre at vi får de riktige reparasjonene på plass, het det i en oppdatering på bloggen forrige helg.

I mellomtiden har Warner selv gått ut og pekt på den nye og forbedra reklamasjonsordningen Steam har innført.

Her kan du se vårt E3-intervju med en av spillprodusentene, Dax Ginn:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3