Den svenske utvikleren bak «Battlefield»-serien har tidligere betrygget fansen om at hovedplattformen for «Battlefield 3» er PC, selv om spillet også kommer ut til Xbox 360 og PlayStation 3.
De fleste vil nok da argumentere for at konsollversjonen dermed ikke vil oppnå sitt fulle potensial, men Patrick Bach i DICE mener faktisk at dette gjør at konsollversjonen blir bedre.
I et intervju med teknologinettstedet GeForce.com forteller han at konsollfokuset i bransjen holder spillene tilbake:
- Dette er det største problemet vi har i dag, de fleste spill er faktisk fremdeles basert rundt samme kjerneidé om at konsoller er fokuset ditt, som en overlegen plattform eller noe. Jeg vet ikke hvorfor. Det var sannheten for fem år siden, men verden har gått videre. PC-er er langt kraftigere enn dagens konsoller og det er nesten ingen spill der ute som faktisk drar nytte av dette, sier Bach og fortsetter:
- Målet vårt er å bruke den kraftigste plattformen for å prøve å bevise hva spill blir i fremtiden i stedet for å bruke det laveste felles multiplum og så bare legge til nye teksturer med høyere oppløsning og kantutjevning på PC-versjonen. Vi gjør det den andre veien – vi starter med den beste teknologien vi klarer å finne og skalerer det heller ned for konsoller.
Bach mener likevel at dette ikke gjør konsollversjonen lider, tvert imot.
- I teorien kan du argumentere for at du da bygger for en kraftigere plattform og at det vil se dårligere ut på konsollene. Det er ikke situasjonen, fordi når du bygger for et høyere mål kan du plukke og velge fra målet og samtidig spørre hva som faktisk lager bildet. Dermed kan du velge ut de beste elementene og gjøre det om til konsolløsningen.
- Det andre som er interessant, er at siden du vet at du bygger motoren basert på kunnskapen om at du skal gi det ut på konsollene, vil du strømlinje teknologien for å ha muligheten til å skalere ned til de svakere plattformene. Til slutt, når du maler high end-maleriet, setter du et høyere mål. Og når du da skalerer det ned, tror jeg folk vil bli overrasket over å se hvor bra det ser ut på konsoller.
- Vi kan ikke vise dette akkurat nå fordi vi sikter på å bruke PC for å sette listen, men det hjelper oss faktisk å lage et bedre konsollspill, sier Bach til GeForce.com.
I «Battlefield 3» tar DICE steget fullt ut når det kommer til å kunne ødelegge omgivelsene, hvor selve rosinen i pølsa er deres nye spillmotor, som kalles Frostbyte 2. Den nye motoren skal være dagens mest imponerende spillmotor når det kommer til første persons skytespill. I tillegg har spillet for første gang i serien en ordentlig historiedel for én spiller, hvis man ser bort fra «Battlefield: Bad Company»-serien.