- EA vraker «Dead Space 4»

Meldinger om store kutt hos Visceral.

5. mars 2013 15:36

(PressFire.no): Romskrekkserien «Dead Space» har fått mange trofaste venner siden den nifse debuten i 2008.

Nå spøker det for fremtiden.

Electronic Arts’ Frank Gibeau antydet i forkant av «Dead Space 3»-lanseringen i vinter at treeren burde selge fem millioner eksemplarer eller mer for å være sikret flere oppfølgere.

En kilde Videogamer har snakket med sier nå at det er kroken på døra for serien.

Ikke godt nok salg?

EA skal ha avsluttet utviklingen av «Dead Space 4» etter å ha sett på salgstallene. Det hevder en anonym kilde overfor Videogamer.

Grunnen er angivelig at det ferske «Dead Space 3» solgte mindre enn forventet.

Visceral Montreal skal ha jobbet med flere prototyper og ideer til nok et spill i serien.

Representanter fra EA-ledelsen har visstnok vært på besøk hos dette spillstudioet i forrige måned for å informere om «Dead Space»-vrakingen – og antydet samtidig at det ventet en omstrukturering hos denne avdelingen av Visceral.

«»-budsjettene ble kuttet

- Dead Space 3

Videogamers kilde sier videre at det også spøket for «Dead Space 3» flere ganger i løpet av utviklingsprosessen.

Blant annet skal Visceral ha vært nødt til å spare penger og jekke ned budsjettene sine underveis.

For eksempel hadde spillskaperne en plan om å lage ulik ammunisjon til hvert våpen i spillet. Dette ble droppet, hevder muldvarpen Videogamer har snakket med.

Sent i prosessen med å få «Dead Space 3» ferdig, ble det i stedet tilpasset en mer generisk form for ammunisjon – som også passet til spillets omdiskuterte mikrotransaksjonssystem.

- Oppfordret til å tenke nytt

EA-krefter skal ha presset på for å få Visceral til å gjøre spillet mer tilgjengelig og actionspekket, og ba angivelig Visceral om å la seg inspirere av BioWares «Mass Effect»-serie.

Dette harmonerer med flere artikler og lekkasjer fra de siste par åra.

Kotaku skrev om mye av det samme i november 2011, før «Dead Space 3» ble annonsert av EA. Da hevdet deres kilde at folk i EA-ledelsen skal ha oppfordret til å tenke på nye konsepter lagt til det samme universet.

Blant forslagene var et mer «Uncharted»-lignende eventyr lagt til verdensrommet, eller et reinspikka skytespill skildret i førsteperson.

Også Kotaku skrev sent i 2011 at «Dead Space 3» flere ganger levde med trusselen om å bli kansellert.

Omfattende kutt hos Visceral?

- I grunntrekk tenker vi på hvordan vi kan gjøre dette til en serie som appellerer bredere. Til syvende og sist trenger du å få et publikum i størrelsesorden fem millioner for å kunne investere videre i en serie som «Dead Space».

Dette uttalte en av EA-toppfolka, Frank Gibeau, i et intervju med CVG i fjor sommer.

- Noe mindre enn dette, og det hele blir ganske vanskelig rent økonomisk, tatt i betraktning hvor kostbart det er å lage spill og markedsføre dem, sa Gibeau.

«Dead Space 3» ble primært utviklet av EAs Visceral-studio i California, mens den påståtte jobben med å lage prototyper til en oppfølger ble gjort hos Visceral Montreal, skriver Videogamer.

Game Informer har hørt at EA har bestemt seg for å legge ned hele Montreal-avdelingen. Dette er spillstudioet som jobber med det nært forestående «Army of Two: The Devil’s Cartel». 

OPPDATERT: I timene etter at Videogamer-saken ble publisert, har både EA og Visceral Games-utvikleren Dino Ingacio kommentert. 

- Ryktene om vår død er sterkt overdrevet, skriver Ingacio på Twitter.

En annen «Dead Space»-utvikler har lagt igjen en melding på NeoGAF-forumet, der vedkommende sier at opplysningene er feil, «etter hva jeg vet».

- Selv om vi ikke har annonsert salgstallene for «Dead Space 3», er vi stolt over spillet og denne serien forblir et viktig merkenavn for EA, sier utgiveren til Joystiq.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3