Vokser dette monsteret til nivå tre, bør du kjenne svetten begynne å renne

Slik blir «Evolve». Se trailer.

11. februar 2014 15:13

(PressFire.no): På samme måte som «Left 4 Dead» satte samarbeidsspilling i høysetet, håper «Evolve»-folka å revitalisere fire-mot-én-kampene på helt nye konsoller.

Det er samme spillstudio, Turtle Rock, som står bak begge.

I dag slapp utgiveren 2K den første dosen bilder fra «Evolve». Den ferske traileren kan du se nederst i denne saken.

Luring i buskene

Fra før har vi hørt løftene om «blanding av samarbeid og konkurranserettet multiplayer, der et lag bestående av fire spillere skal møte ett monster.»

Dette monsteret er også styrt av en spiller, og skal bli sterkere for hver runde – hvis ikke jegerne lykkes i å felle dette beistet, da.

CVG har fått prøve en tidlig versjon av Evolve, og rapporterer at det dummeste du kan gjøre mens du spiller monsteret er å spille som … et monster. Balansen er mer sofistikert enn som så, du kan ikke regne med å gjenskape Godzilla eller King Kong «som kan utslette en hel tropp av soldater ved å svinge ut en arm», skriver nettsiden.

Fordelene i denne fire-mot-én varianten av en klassisk deathmatch, svinger nemlig frem og tilbake.

Som tittelen understreker handler det i stor grad om å bygge egenskaper – utvikle figuren du spiller – hele veien. I starten er du sårbar og underlegen. Monsteret klarer imidlertid kjapt å bli mer hardhudet, få bedre helse og større muskler.

Det høres i stor grad ut som du i rollen som monster bør bruke hver ny runde på å bevege deg ut fra faren representert av gjengen på fire som lurer rundt i buskene. Helt til du føler du har bygd deg stor og sterk nok til for alvor å vise muskler.

Økt puls

Ifølge CVGs sniktest får de fire soldatene et varsel for hvert nytt nivå monsteret når. På nivå to går kanskje pulsen litt opp hos de fire, Val (medic), Markov (assault), Hank (support) og Griffin (ekspert på feller)?

Når monsteret er på nivå tre, bør svetten begynne å renne fra de fire andre – for da er det duket for David mot Goliat på slagmarken.

Det nevnes i saken at utvalget angrep vokser i takt med denne utviklingen, ikke bare muskelmassen og dødeligheten i nærkamper.

På den andre siden er det åpenbart viktig for de fire å samarbeide, og holde seg i live. Blir fire til tre, er det allerede trøbbel. Disse soldatene behersker åpenbart hvert sitt spesialfelt, men det er når disse egenskapene spiller sammen, samtidig, at effekten er størst.

– 

Ting endret seg hos Valve

Vi hadde et virkelig bra samarbeid med Valve i seks år, da vi var et uavhengig studio, forteller en av grunnleggerne i Turtle Rock, Phil Robb, i et intervju med Eurogamer.

Og så kjøpte de oss, og ting endret seg – som de jo så ofte gjør.

Sammen med Valve jobbet dette spillstudioet med det første «Left 4 Dead». Det ledet senere mot et oppkjøp i 2008. Allerede året etter satt de og jobbet med en oppfølger som overraskende nok ble annonsert på E3-spillmessa – bare måneder etter det første «Left 4 Dead» var ute.

Å utvikle sammen med noen, jobbe på et produkt samtidig som to studioer er tett knyttet sammen med 1200 kilometer fra hverandre, er et mareritt, erindrer Robb om den perioden Valve og Turtle Rock arbeidet sammen.

Det var en hel del snubling i hverandre. Etter lanseringen var ingen egentlig fornøyd med hvordan dette hadde gått. Så vi satte oss ned med Gabe [Newell] og snakket ut. Det mest fornuftige virket som å gå tilbake til hvordan vi hadde jobbet før, altså for oss å bli uavhengige igjen, forteller Phil Robb.

En form for galskap

Han beskriver perioden under vingene til Valve som en blandet opplevelse. På én side var Turtle Rock takknemlige for å bli fristilt da de følte det var eneste utvei for dem. De fikk også beholde navnet sitt etterpå.

Men Valves notoriske tidsregning, ofte omtalt som «Valve Time», tæret på.

– Det var en form for galskap, beskriver Robb perioden hos Valve.

De tar seg tid, ikke sant? Valve Time er beryktet, men for oss var det mer et spørsmål om å gjøre oss ferdige med denne dri**en.

Denne kulturen endret seg da vi ble en del av Valve, og ikke alt dette var noe vi var enige i eller hvordan vi ønsket å jobbe, forteller Turtle Rock-grunnleggeren til Eurogamer.

«Evolve» lanseres i løpet av høsten, til pc, PlayStation 4 og Xbox One.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3