Ville legge ned «AD 2460», men så kom spillerne med en idé

24. november 2016 11:42

(PressFire.no): Det er bare en liten måned siden det norske spillselskapet Fifth Season («Planetarion», «Manager League») kommuniserte til spillerne at ville legge ned den nettleserbaserte strategisatsingen «AD 2460».

Har skrudd i nesten to år

Etter lanseringen i fjor har spillet gått gjennom en rekke endringer – ikke bare i det spillmessige, men spillet har også endret forretningsmodell.

Et år etter lansering gikk de bort fra abonnementsløsning og relanserte med en såkalt free-to-play-løsning, hvor det er gratis å starte spillingen, men hvor du betaler for kosmetiske elementer i spillet.

Spillmessig har de også justert underveis, hvor de blant annet har spurt seg selv hva «målet med spillet er», avslører daglig leder i Fifth Season Per Bauman overfor PressFire.

Men etter å ha skrudd på spillet i nesten to år, så var de nå forberedt på å kaste inn håndkleet. Brukermassen var rett og slett ikke bærekraftig

Daglig leder Per Bauman.

Spillerne redder spillet?

Da spillerne fikk beskjeden om nedleggelse, kom ikke bare reaksjonene, men også konkrete forslag til endringer i «AD 2460» har en pågående krig om å regjere universet.

Nå vil Fifth Season endre til en «sesong»-aktig syklus.

Med andre ord vil spillet «nullstilles» etter en viss periode, et forslag som skal ha kommet fra spillerne selv.

- I oktober tok vi avgjørelsen om at vi ikke ville lykkes med «AD2460» og at kostnadene ved drift var større enn inntektene og så ut til å bli slik fremover.

- Vi gikk da ut og annonserte at vi legger ned spillet, forteller Bauman.

Fra evigheten og ut 

I disse tilbakemeldingen kom det et forslag til å endre dagens «evigvarende spill». 

-  Det ble da også foreslått å gjøre grep for at flere skal kjøpe VIP-pakker og således øke omsetningen, samtidig som spillet også skal appellere til de som vil spille gratis.

I tillegg ønsket spillerne muligheter til å kjøpe seg raskere byggetid av skip i spillet.

En uke senere kunngjorde Fifth Season til spillerne at de var villige til å prøve en gang til, men da som et rundebasert spill. 

Derfor ble spillet på onsdag denne uken tatt ned, og relanserer på fredag med ny syklus og modell.

Med den nye syklusen håper Fifth Season at de kan få inn en såkalt kritisk masse, som er viktig for både at spillet skal ha et sunt «økosystem» og at omsetningen øker.

- Vi forventer at mangelen på «et mål i spillet» blir borte når tiden blir et element.

- Hele spillet vil nyte godt av «a sense of urgency».

«AD 2460» ble lansert i januar 2015 og du kan lese vår anmedelse her. Spillet har imidlertid gått gjennom vesentlige endringer siden den gangen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3