Vil denne erstatte spilling med tastatur og mus?

Nye Steam Controller.

18. desember 2014 13:42

(PressFire.no): I forbindelse med Game Developers Conference (GDC) tidligere i år, knadde vi første gang på Valves spillkontroller.

Spaken føltes annerledes. Den vil utfordre spillere med frykt for forandring, mente vår prøvekanin.

Berørt

Allerede på dette tidspunktet, altså GDC i år, hadde Valve gjennomgått noen designendringer.

Opprinnelig var Steam Controller planlagt med en liten skjerm i midten.

I stedet for tradisjonelle analoge stikker, er det to berøringsfelter. Én på hver side. Det er den mest karakteristiske biten ved disse kontrollerne.

Etter en runde endringer ble skjermen droppet, og flere knapper kom på plass. Valve forklarte at denne tidlige prototypen fikk slike endringer etter tilbakemeldinger fra noen hundre betatestere.

Knappene kom snikende

Steam Controller tok et museskritt mot for eksempel en Xbox- eller PlayStation-spake rent utseendemessig, hvis vi sammenligner med de første konseptene.

Nå har skissene av en ny variant dukket opp. Valvetime publiserer et bilde som skal stamme fra filer i den seneste Steam-klientoppdateringen. Her ser vi at en D-Pad-variant (et styringskryss) er inkludert på den venstre siden – på det ene av berøringsfeltene.  

Valvetime spekulerer i at hensikten er å gi enda mer presisjon i retningsstyringen, men det er foreløpig ikke bekreftet hva formålet er og hvordan det endelige utseendet blir. 

Sofistikert presisjon?

Steam Controller er lagd for å gi pc-spillerne et alternativ til mus og tastatur. Lanseringen er foreløpig ikke spikret, men dette tilbehøret har en naturlig plass ved siden av Steam Machines, pc-er tilpasset stuebruk og -spilling.

Det introduseres en rekke Steam Machines. Alt fra de billige modellene, til råskinn opp mot 40 000 kroner.

Utfordringen med Steam Controller er det enorme utvalget pc-spill, med ulike kontrollkonfigurasjoner som er tilgjengelig. Pc-spillene skal nå kunne spilles fra sofaen uansett om det er et Steam-bilspill, strategi med millimeterpresisjon, pc-skyteaction eller andre titler opprinnelig skreddersydd for noe helt annet enn en kontroller.

Valve fortalte i januar at de kommer til å nærme seg presisjonen spillere får fra mus og tastatur-spilling.

– Et spill som «Dota» er så sofistikert at det blir en utfordring, men vi tror vi kan komme oss 90 prosent av veien, sa Valves Jeff Bellinghausen til Polygon.

Han understreket at målet ikke er å erstatte, heller tilby et alternativ, til mus og tastatur. 

Nye avsløringer i mars

– «Team Fortress 2»-spillere som er ordentlig fornøyde med mus og tastatur, trenger ikke å bekymre seg for at vi endrer eller fjerner det på noe vis, fortalte Bellinghausen. 

Valve har bekreftet overfor Techradar at de planlegger en større offensiv under neste års GDC i San Francisco. Utviklerkonferansen foregår fra 2. til 6. mars.

Der skal selskapet presentere siste nytt fra Steam Machines-fronten, og trolig også den seneste prototypen av Steam Controller.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3