(PressFire.no): Fundamentet for «Dead or Alive» har vært helt tydelig siden starten: kvinnekroppen er vel så sentral som slåssinga i den renommerte kampserien. Det fikk «Dead or Alive 5»-sjef Yohei Shimbori erfare etter at de slapp den første prøveversjonen til garva venner av serien.
- Vi fikk faktisk en drøss av tilbakemeldinger som sa «vi vil ha større bryster!», «gjør figurene mer sånn der». Det var rimelig overraskende, røper spillskaperen i en prat med Gamasutra.
- Jeg har sett på tilbakemeldinger de siste tre årene, og de har ærlig talt ikke forandret seg stort. Spillerne vil ha kule, unike figurer, underholdende brett og en balansert spillkjerne, følger han opp.
Slåssespillet «Dead or Alive 5» utgis til Xbox 360 og PlayStation 3 i dag, og Shimbori er hovedprodusent for første gang i serien.
Tidligere ble «Dead or Alive»-skuta anført av den velkjente spillskaperen Tomonobu Itagaki, som har tegnet heltinner med formfulle frontpartier i mange av sine spill.
Itagaki var blant annet ansvarlig for avsporinger i serien som «Dead or Alive: Xtreme Beach Volleyball», hvor man vel med god samvittighet kan hevde at kvinnelige former spilte førstefiolin.
«Dead or Alive 5» er det første slåssespillet fra Team Ninja siden 2006. På den tiden har Team Ninja visstnok gjort forbedringer på treningsverktøyene og nettspillingen.
Mye av tiden skal samtidig ha gått til polering av seriens kjennetegn. Blant annet slåssearenaer over flere nivåer, hvor man kan dundre motstanderen over til andre deler om man bruker nok makt.
Dermed kan de som mimrer tilbake til seriens første steg muligens få et etterlengtet gjensyn med den ikoniske kampsporten igjen, kontra den noe alternative vendingen den har tatt de siste årene.
I 2010 ble PSP-spillet «Dead or Alive: Paradise» for eksempel utgitt - en «hyllest til fine damer med flotte kropper» hvor man på tvilsomt vis kunne ta bilder av de bikikledde jentefigurene.