- Vi trenger raskere bredbånd

- Sinnssykt at vi hele tiden slåss mot bredbånd, mener spillveteran.

21. oktober 2012 17:57

(PressFire.no): Det er ikke bare maskinvareprodusentene som må lage kraftigere konsoller for at spillene skal bli bedre, skal vi tro sjefen for «Tomb Raider»-studioet Eidos, Ian Livingstone.

Ifølge spillbransjeveteranen må bredbåndet også bli raskere. Det fortalte han til telebransjen i forbindelse med bredbåndsforumet Broadband World Forum på onsdag, ifølge pcgamer.com.

Fra 50 millarder dollar, til...

- Det vi trenger er superraskt bredbånd for å holde følge med veksten i spillmarkedet, skal han ifølge pcgamer.com ha sagt under en 20 minutters presentasjon.

- Spillbransjen er stor… det er den største underholdningsbransjen i verden.

Han påpekte videre at den i dag er verd 50 milliarder dollar (280 milliarder norske kroner med dagens kurs, journ. merk.), og vil ifølge Livingstone vokse til 90 milliarder dollar innen 2015.

Han mener at nedlastingshastigheten ikke er den eneste hindringen. 40 millisekunds responstid forringer opplevelsen, og Livingstone mener de hele tiden slåss mot båndbredde for å unngå etterslep og treg responstid.

Etterslep er også det som anses som den største utfordringer for såkalt nettskyspilling - teknologien mange teknologieksperter og veteraner innen spillutvikling antar vil være arvtageren til dagens spillkonsoller.

I tillegg er bransjen i en stor omstilling nå som digital nedlasting begynner å feste ordentlig grep som distribusjonsplattform. Derfor må det gjøres noe for å legge til rette for veksten, mener Livingstone:

- Spillbransjen flytter grenser

Han skal også ha påpekt at spillere er de mest krevende internettbrukerne og at spillutviklere kommer til å flytte grensene for hva teknologien kan tilby.

- Derfor må dere ikke bare planlegge for ting dere kan forutse, men også det dere ikke kan forutse, skal han ha sagt før han tryglet internettleverandørene om ikke å hvile på laurbærene.

Ian Livingtone er en svært respektert mann innen spill og dataspill, i tillegg til å være sjef for spillselskapet Eidos grunnla han også Games Workshop i 1975. Han har også vært med å skrive flere fantasy-bøker.

I 2002 fikk han også en ærespris fra BAFTA for sitt bidrag til spillmiljøet.

Foto (hovedbilde): iStockphoto.com.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3