(PressFire.no): Bare dager etter at den amerikanske forbrukerorganisasjonen på oppfordring av Senatet i USA tok på seg å undersøke såkalte loot boxes i dataspill kommer spillskapernes egen organisasjon på banen.
Nå ber organisasjonen IGDA (International Game Developers Association) de 12 000 medlemmene om å gjøre noe før myndighetene gjør det for dem.
- Når en spiller bruker ekte penger på å kjøpe noe ukjent – en loot box – er det risiko for det trigger gambling-lovene, heter det i oppropet.
- De reguleringene er ikke alltid tydelige, og mange har påpekt at loot boxes bare er digitale versjoner av samlekort-spill, men vi kan ikke ignorere det faktum at dataspill får ekstra ettersyn, bekymringer og regulering fordi de er så oppslukende i natur.
Videre foreslår de nå flere steg utviklerne må bli enige om: Å ikke markedsføre loot boxes mot barn, å vise odds for belønningene i loot boxes på en tydelig måte når man kjøper, å koordinere opplysningskampanjer for å skape bevissthet rundt verktøyene som finnes tilgjengelig for foreldrene på begrense hvordan spillerne forholder seg til spillene.
- Ved å ikke ta tilstrekkelig handling som en bransje og som et globalt utviklersamfunn for å selvregulere hvordan loot boxes blir brukt, så risikerer vi at myndighetene over hele verden gjør det for oss, og kanskje lage betydelige restriktive lover som kommer til å påvirke hvilken som helst tilfeldig belønningselement i spill, heter det i oppropet fra Jen MacLean i IGDA.
Nylig kom også en norsk rapport om loot boxes og spillbransjen fra Lotteritilsynet og der var rapporten skeptisk til at bransjen selvregulerer.
Toppbilde: «FIFA Ultimate Team» / EA