- Ja visst er det repeterende, du har spilt «Destiny» 400 ganger!

8. september 2015 19:26

KØLN (PressFire.no): Fjorårets debut er bare starten på et langt samarbeid mellom utviklerne i Bungie og den mektige utgiveren Activision.

Avtalen inneholder selvsagt mye mer enn bare oppfølgere. I midten av september slippes den hittil største utvidelsen, «The Taken King».

Den markerer starten på år to med «Destiny». En reise som skal vare til 2023. Minst.

En lang beta

Er du en av dem som har krabbet opp til nivå 30, hentet ut det beste utstyret, flust av mineraler og har gjort de samme oppdragene utallige ganger, i jakta på nettopp dette – eller er helt fersk:

Activision har et tilbud de håper ingen kan takke nei til med «The Taken King».

«Destiny» var fjorårets beste skytespill. Det har også fått mye glødende kritikk og vært gjenstand for noe kontrovers. Stort sett har dette vært knyttet til for stiv prising av ekstrainnhold og utvidelser – eller forundring over samarbeidet med aktører som Sony og energidrikkprodusenter, med eksklusivt innhold koblet til disse.

Det kan også bety at det er noen millioner spillere som nå er sultafôra på mer. Som Kotaku så treffende kaller «The Taken King»: «Destiny», en årelang beta til et videospill som blir lansert nå i september.

Eric Osbourne, en av Bungie-folka med fartstid siden «Halo»-dagene, ser det på denne måten:

 Vel, du har spilt den samme banen 400 ganger. Selvsagt vil det føles repeterende!

Han sier dette med et avvæpnende smil, av typen «vi ønsker virkelig ikke å terge noen av kundene våre som sørget for at «Destiny» omsatte for over tre milliarder kroner, bare fra første dagen i salg».

Intergalaktisk hevntokt

Før vi får litt intervjutid med Bungie, geleides vi inn på et GamesCom-bakrom der meninga er å bringe oss helt á jour med historien og få fram noen fakta på bordet.

Det er ingen tilfeldigheter ved måten Activision viser fram en av sine viktigste gullkalver.

Her får vi en påminnelse og svaret på hvor «Destiny» har tatt veien siden i fjor høst. 

Skjermbilde hentet fra Bungies
Twitch-strøm.

Nivågrensa flyttes fra 34 til 40. Det kronglete systemet der du må sanke «Light» (en ressurs, etter du har samlet erfaringspoeng først) etter nivå 20, erstattes med god, gammeldags XP fra første stund og helt til du er på topp som level 40. Bungie har også lagt til en fiffig måte der du kan resirkulere gamle våpen og bruke disse som ingrediens til å lage nye og kraftigere.

Du skaper altså et nytt «år to»-våpen ved å smelte et gammelt våpen.

Det betyr mer variasjon av utstyr og våpen, det er enklere å holde styr på disse (med større lagringsplass, også for bounties!) og mer dynamikk blåses da inn i spillet.

Infusion lager nye
våpen av gamle.
Infusion lager nye
våpen av gamle.

Ved å lese denne kjappe oppsummeringa vi fikk fra en Bungie-representant, lurer du kanskje: «hva har vedkommende som sier dette egentlig fått i seg, og er det lovlig?».

Dette er ramma for den nye historien:

– I slutten av «Destiny» dreper du jo Crota i et raid. Det er den dramatiske finalen. «The Taken King» starter med at Crotas far, Oryx, kontrollerer en brigade av Taken Warriors. Også han er en Hive God. Dette er fiender tatt fra slagmarkene i solsystemet, så The Vex, The Hive og The Cabal – alle fienderasene – er revet ut fra vår dimensjon og har fått en mørk tvist av The Darkness. Deretter har de blitt plassert tilbake i vår verden.

Så starter trailershowet i Køln. (Det er en film du kan se i videovinduet i denne saken). 

Klyv opp nivå-treet på rekordfart.

Snarvei til nivå 25

Som vi allerede nevnte, «The Taken King» er designa for å dytte nykommere litt ekstra i ryggen for å hindre at det splitter spillerbasen.

Du kan for eksempel velge om du vil ta en ny figur opp i nivå gjennom en «boost» kalt «Spark of Light». Denne skyter deg fra 0 til 25.

Dermed slipper du å måtte «grinde» deg vei opp.

For å gi de trofaste, folk som har brukt hundrevis av timer med «Destiny», en tålmodighetsbonus, venter det noe eksklusivt utstyr om du allerede befinner deg på nivå 30 før «The Taken King»-slippet (31. august var fristen) eller har handlet begge de to første utvidelsespakkene.

«Destiny» har blitt kalt «det verste spillet fra 2014 det er umulig å slutte å spille.» Det oppsummerer noe av lidenskapen og tiltrekningskrafta – og samtidig suget på mer. Eventuelt; skuffelsen over hva «Destiny» kunne og burde ha vært.

Eric Osbourne i Bungie.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).

Spillet har blitt mer generøst

Det er folk på konsollvennelista mi som har brukt flere hundre timer – som trolig har ofra det meste av fritid for å spille det i et år, og passer på å legge co-op-planer når det er åpenbarer seg en «frikveld» – likevel er det altså en del klaging også fra de mest «Destiny»-lojale. For eksempel at spillet hadde for lite innhold og for få oppdrag, at det ikke er nok skattkister å finne rundt omkring på eller at balansen er feil – spesielt for å krabbe helt opp mot nivågrensa.

Å bruke mye tid på å finne sjeldne mineraler, og det i et skytespill, og måtte forholde seg til ulik valuta for å gå opp i nivå, er en annen frustrasjon.

– For slike er «The Taken King» en fin anledning, sier Osbourne som forventa, når vi konfronterer ham med noen av de mest populære anmerkingene til «Destiny».
– Ville lage noe som skulle føles som en hobby

Osbourne hevder pågangen og antallet mennesker som spiller «Destiny» – mengden timer disse har lagt ned de tolv månedene etter lanseringa – har overrasket de fleste. Også Bungie selv.

– Vi ble definitivt tatt på senga over hvor mye folk spiller. Absolutt! Vi ønsket jo å lage et spill som nesten skulle føles som en hobby. Noe folk kom tilbake til. Ser du på hvor mye innhold som er i «Destiny» … det er en ganske stor pakke.

Så du sier flere mennesker spilte det, langt mer enn dere regnet med?

Åpenbart ønsket vi å lage et stort spill og få så mange som mulig til å spille det. Og Activision er en utgiver med erfaring med å gi ut store spill. Ja, mengden spilletid lagt ned i «Destiny», og tallene vi så, var sjokkerende. Det er slettes ikke uvanlig å se spillere som har brukt mer enn tusen timer med det.

– Når vi hører kritikk som for eksempel: «dette strike-oppdraget er repeterende!», så [får jeg lyst til å si]: «ja visst er det repeterende, du har spilt det 400 ganger!».

– Når det er sagt, de nye «strike»-oppdragene vi introduserer må ha mer variasjon, være spennende og ha variert dialog. Du skal slippe å høre de samme frasene bli sagt hver gang. Bossene og kampene må være mer dynamiske, og du blir bedt om å gjøre andre greier enn bare å skyte mot en boss. Større grad av gåteløsning og lagsamarbeid.

«»

Kroken på døra for Destiny 1.0?

Som ledd i jobben med å spille inn mer dialog, har Bungie overraskende erstatta stemmen til Peter Dinklage og hyret inn «Uncharted»-veteran Nolan North. Han står nå bak all stemmelegginga til Ghost, inkludert det Dinklage la igjen i originalspillet.

– Blir dette den siste store pakka til «Destiny», altså førstespillet, med unntak av noen feilrettinger eller småjusteringer fremover?
Hva med «Destiny 2»?

Arbeidet med «Destiny 2» har startet for flere måneder siden. Det bekrefta en av toppene i Activision, Eric Hirshberg, allerede i november i fjor i forbindelse med en redegjørelse overfor selskapets investorer.

Osbourne har selvsagt ikke lyst til å snakke ut om oppfølgeren nå (kanskje på neste års GamesCom?), men legger ikke skjul på at reisen på ingen måte er slutt etter «The Taken King».

Det er derfor ingen høylydte protester når vi utfordrer ham litt med spørsmål om «Destiny 2» den nære fremtiden.

Osbourne forteller at de selvsagt har folk i sving med å forme nye idéer, skisser, lage planer for hvilke områder og fiender det kan være aktuelt å bygge videre på.

Det gjør alle spillstudioer, hele tida.

Vi ønsker ikke å gå ut og si: «her er planene våre for 2016, 2017 og 2018». Ting kan endre seg kjapt, så vi vet ikke sikkert. Vi har våt leire mellom hendene våre akkurat nå, forteller han poetisk.
Bygger videre på «en sammenhengende verden»

– En oppfølger, da, vil den kunne skreddersys inni der eller er det nødt til å bli en ny disk eller et nytt univers og et annet symbol på PS4- eller Xbox One-menyen – der kun spillfiguren kan overføres fra «Destiny 1» til «Destiny 2»?

Jeg har ingenting å annonsere i dag, men vi vil absolutt at verdenen skal føles sammenhengende. Det blir ingen dramatisk «reboot», der alt starter på nytt – med nye historietyper og verdener.

Vi skal bygge oppå grunnmuren, rent hypotetisk sagt, fordi jeg vet ærlig talt ikke hva svaret blir, sier Osbourne til PressFire.

– Dere forstår at folk ønsker seg en enhet av spillopplevelser?

– Absolutt! Og det er også målet vårt. Vi har sagt at dette er et prosjekt som varer i mange år, og da handler det om å holde ved en tematisk visjon. Jeg vet ikke i dag hvordan det vil se ut om åtte eller ni år, men vi ønsker at dette universet skal leve så lenge, minst, og at folk vil spille i den perioden.

«Destiny: The Taken King» lanseres 15. september, til PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 og Xbox One.

 Allerede i dag, 8. september, er det mulig å prøve de nye Crucible-områdene og -modusene i «Destiny». Samtidig rulles 2.0-oppdateringen til spillet ut, fra i dag.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3