Kjørespillekspert og «Shift 2»-utvikleren Andy Tudor mener «Gran Turismo»- og «Forza»-seriene får for mye oppmerksomhet - og at de føles mer som et oppslagsverk enn bilspill.
Det kommer frem av et nytt intervju han gjorde med Eurogamer i forbindelse med «Shift 2»-annonseringen.
Eurogamer spør Tudor hvordan han har tenkt å gjennomføre selskapets ambisjoner om å passere markedeslederne «Gran Turismo» og «Forza».
- De to spillene holdes på en pidestall for øyeblikket. Når vi tenker hva vi har lyst å gjøre med dette spillet, er det ikke et spill basert på tall. Vi kommer ikke til å ha tusen biler eller tusen baner, sier han.
- For meg føles begge de spillene som oppslagsverk. Du har tusen biler hvor hele spillet stort sett handler om å vinne penger til enda en bil, og så tjene mer penger til nok en bil. Det er som grinding. Det er nesten som frimerkesamling.
- Det er ikke der moroa ligger. Moroa er bak rattet og følelsen av å være helt på kanten, pushe det helt til grensen og ha bilene som er relevante og som er kule å kjøre.
Videre forteller Tudor at de har funnet ut at folk uansett bare pleier å ha 10-15 biler i garasjen. Han mener de vanligvis beholder den første bilen de får i spillet, og sikrer seg bilen de eier i virkeligheten. I tillegg fyller de visstnok garasjen med noen spesialbiler som er lisensierte i spillet og til slutt sikrer de seg drømmebilen.
Tudor mener de tenker annerledes:
- Vi vil konkurrere med dem. Vi vil lage en mer autentisk opplevelse. Vi har lagt til en håndteringsmotor og gir deg tilgang til dødsone, følsomhet og styre- og bremsehjelpemidler – alt for at du skal skape den opplevelsen du ønsker.
Det kanskje overambisiøse og svært forsinkede «Gran Turismo 5» ble sluppet 24. november. Men på tross av seks år i utvikling og en rekke forsinkelser, ble det sluppet i uferdig tilstand. Utvikleren har annonsert at en rekke oppdateringer er på vei – blant annet til skademotoren og oppdateringer til onlinedelen.
Det tredje spillet i den Xbox 360-eksklusive simulatorserien «Forza Motorsport» kom i fjor og ble svært godt mottatt hos anmeldere.
«Shift 2» utvikles til PC, Xbox 360 og PS3 og slippes våren 2011.