Vi har prøvd flerspilleren i «Uncharted 4»

3. desember 2015 18:25

OSLO (PressFire.no): I anledning beta-testing av flerspillerdelen «Uncharted 4: A Thief’s End», ble vi invitert til en runde i spillets konkurransedel.

Mange forbinder nok mest «Uncharted»-serien med boblende dialog og spenstig actioneventyr i en egosentrisk historiedrevet opplevelse, men de to siste spillene hadde også flerspillerdel. Ganske habile også.

Enkelt premiss

Utgangspunktet er ganske enkelt – plaff ned så mange fiender som mulig for å sikre seieren. Det er imidlertid nok subtile fasetter her til at spillet kan by på strategiske elementer, og derfor en dybde slike spill trenger.

Hvis du blir truffet tilstrekkelig ganger går du ned for telling, og da kan du tilkalle hjelp. En medspiller får noen sekunder på seg til å redde deg – hvis redningsaksjonen ikke lar seg gjennomføre innen tiden har gått ut, får du starte på ny og det andre laget får verdifulle poeng.

Elementer som de har tatt med seg fra flerspillerdelen i «The Last of Us» en del av spillet som har fått en slags kultstatus og dessverre ufortjent lite oppmerksomhet.

Flere muligheter

At man også har forskjellige roller, eller klasser, hjelper naturligvis også til å definere oppgaver. Dette utkrystalliserte seg naturligvis ikke i den lille runden vi fikk prøve, også fordi spillet er for ferskt for dem som deltok til å etablere slike roller.

Men det er også andre nye elementer som har innvirkning på dynamikken i strategiene – du kan bruke pengene du tjener opp i løpet av kampen på strategiske grep.

For eksempel kan du kjøpe en snikskytter som du kan plassere hvor du vil.

I den nye flerspillerdelen spiller også helsepakker en viktig rolle. De kan kastes som håndgranater og helbreder både deg selv og andre i en viss radius. Du trenger ikke ha veldig mye fantasi for å se at dette er elementer som gir spillet noen nye fasetter.

Der det tidligere har vært mye løping-mens-man-skyter, virker det nå som det blir mer samarbeid og strategiske valg bak det man gjør.

Dekning føles mer relevant enn før

Og nå blir også dekningssystemet en større faktor, og i denne runden tok det i alle fall ned tempoet i kampene sammenlignet med tidligere. Nå er det selvfølgelig mulig at dete ble tilfelle bare på grunn av gjengen vi spilte med i denne runden, men det føltes i det minste riktig.

Dekning spiller en større rolle og i tillegg har det blitt lagt til et gripekrok som kan brukes aktivt for å komme seg fra høyde til høyde, eller på en smidig måte ned fra noen meter oppe.

Litt skuffende grafikk

Grafisk sett er det nøyaktig som forventet – ingenting mer eller mindre. Det er fargerikt og stilisert som vi kjenner fra serien, men det er ingenting her som gir noen «wow»-opplevelse.

Når det er snakk om «Uncharted» på PlayStation 4, så må det være lov å ha litt forventninger til grafikken og vi må innrømme at det var litt skuffende. Riktignok er det snakk om flerspillerdelen, som vi vet er noe redusert på grunn av antall spillere og med mål om 60 bilder i sekundet, men likevel kjenner vi på en ørliten skuffelse.

Ikke sofistikert

Der det tidligere har vært mye løping-mens-man-skyter, virker det nå som det blir mer samarbeid og strategiske valg bak det man gjør.

Det er fremdeles et ganske enkelt konsept og kanskje ikke spesielt sofistikert etter dagens standarder, og undertegnede er usikker på om det egentlig er rom for denne typen flerspilleropplevelser i 2016.

I starten er det fort gjort å bli frustrert av de noe treige animasjonene og tyngden i alle bevegelser, spesielt når du går ned for telling for sjette gangen. Sikting og skyting er også ganske langt fra slik man har blitt vant med i andre spill.

Men så finner du plutselig en slags flyt og rytme, og det er fra herfra og ut at det åpner seg. For det er unektelig gøy når mestringsfølelsen kommer, og skillet mellom ferdigheter i spillet er ganske stor. Dette betyr at det er mye å hente for den enkelte, og det er en utfordring mange kommer til å like.

Flerspillerdelen av «The Last of Us» fikk nok ikke den oppmerksomheten den fortjente – noe vi i pressen også må ta skylda for, men det hadde vært fint om vi fikk en ny runde med noe lignende i det nye spillet.

Det vil uansett vise seg når spillet slippes i mars.

En åpen beta-testing starter i dag.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3