Vi har prøvd «Day of the Tentacle»-oppdateringen

Noe for fansen, eller tukles det for mye med tentaklene?

25. februar 2016 16:49

LONDON (PressFire.no): Jeg har ikke mange ritualer når det kommer til mine spillvaner, tror jeg.

Joda, jeg må rydde og shaine hele kåken før jeg starter et nytt spill jeg virkelig har gledet meg til. Det er da vel vanlig ...eller?

Men, «Day of the Tentacle» må rundes hvert år.

Siden nittitallet har jeg ploget gjennom Bernard, Hogie og Lavernes «desperate» tidsklemme for å redde planeten fra den onde Purple Tentacle.

Les mer: Retrosak om «Day of the Tentacle».

For noen måneder siden fikk vi vite at spillet ville komme i en oppusset utgave til pc, PS4 og Vita i løpet av året. Mye glede i heimen, men så kom også angsten for at de kanskje tukler for mye med skaperverket?

Hogie eats a hogie

Jeg håper jo det legges til støtte for mus eller i det minste den trykkfølsomme platen på PS4-kontrolleren eller Move-kontrollerne, men det er ikke halvgær’nt det som leveres med kontrollstikka her heller, selv om det føles litt annenrangs å skyve en musepeker rundt på tven.

Et grep som gjør navigering noe lettere på konsoll er inkluderingen av et verb-«hjul», ikke ulikt det du finner i spill som «Sam n Max: Hit the Road». Da kan du bare klikke på ting som ser mistenkelig ut, og velge verbet direkte.

Du kan også, som i originalen, «høyreklikke» med firkant for å autovelge det mest «riktige» verbed. For eksempel er det sannsynlig at du ønsker å bruke «OPEN» på en lukket dør – da velger spillet det for deg.

Om du føler deg nostalgisk kan du også slenge på den klassiske PUSH/PULL/PICK UP/LOOK AT-menyen med inventory på bunnen.

Nostalgi er the name of the game her - et trykk på touchpadden gjør at du hopper mellom ny og gammel grafikk, og om du dykker litt dypere inn i menyene kan du også flekke på «oppusset» musikk eller spille med originalpipene, alt om hverandre.

Jeg liker også fan servicen, som inkluderer opplåsing av originalplaner og -tegninger fra spillet, et kommentatorspor med skjitprat fra de som lagde spillet i 1993 – uten at jeg fikk hørt noe av det i bråket på eventet.

Det er også lagt inn en neve med troféer du kan samle. En av disse het Hogie eats a hogie, og låses opp ved at du ...vel, du vet det om du har spilt originalen. Det så ikke ut til å være så fryktelig mange å låse opp, så det kan hende du platinumer spillet bare ved å runde det.

Om du fortsatt kan spille det gamle «Maniac Mansion»-spillet via dataen til frimerkesamlende Weird Ed er uvisst.

Den nyeste utgaven vi prøvde
hadde langt mer detaljer
på lappene på veggen her.

Mer detaljer

Noe av kritikken etter avsløringen av den nye utgaven gikk i at grafikken så mer ut som et smørjefilter enn at noen faktisk hadde tegnet bakgrunnene på nytt. Et spesifikt eksempel var vaskerommet i «nåtiden», hvor det henger en del lapper på veggen – med like utydelig skrift som i det gamle spillet.

Jeg sjekket spesifikt ut dette i den nyere utgaven i London, og kan rapportere om langt mer detaljnivå nå, med ny tekst å lese i bakgrunnene. I det hele tatt ser det hele bra ut, og ligner mer på de originale skissene og artworket originalen hadde.

I min lille spilløkt kom jeg meg forholdsvis langt (takket være en innebygd «skip»-funksjon for snakkesekvensene), og la ikke merke til noen feil å snakke om. Det er derfor meget mulig at det var den ferdige utgaven jeg fikk prøve.

Spillet skal komme i mars måned.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3