- Urettferdig å anklage «The Old Republic» for manglende innovasjon

Lite nyskapning i andre spillsjangere, mener BioWare.

13. januar 2012 14:29

(Pressfire.no): Før jul lanserte Electronic Arts og BioWare sin monstersatsing, «Star Wars: The Old Republic», til gode anmeldelser og gode salgstall.

Men likevel kom det kritikk om at spillet på ingen måte er innovativt eller nyskapende, noe utviklerne mener er urettferdig kritikk.

Det kommer frem av et intervju med James Ohlen fra BioWare hos Eurogamer.net.

- Det har vært en litt urettferdig beskrivelse. For hvis du ser på andre spillsjangere, og «Battlefield», «Call of Duty», «Gears of War» eller «Half-Life», bruker disse den samme velprøvde formelen og spillmekanismene som de tidlige førstepersons skytespillene, sier han, og kommer med flere eksempler:

- Se på sanntidsstrategispill, de har beholdt det samme brukergrensesnittet og mekanikkene som har eksistert i 20 år. Det samme med eventyrspillene, plattformspill, fightingspill og sportsspill.

- Jeg vet ikke hvorfor massive onlinerollespill ikke regnes som en sjanger, sier han og lurer på om det kan skyldes at «World of Warcraft» har dominert så lenge.

Likevel forteller han at de er fornøyd med karakterene de har fått for spillet og påpeker at selv ikke «World of Warcraft» fikk 10 av 10 hos anmeldere.

I tillegg skal de ha blitt overrasket over at ønskene om å abonnere på spillet er høyere enn de forventet. Etter nyttår har Electronic Arts gått ut med at det skal være en millioner abonnenter i spillet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3