(PressFire.no): Strategene, som bruker flere titalls timer med «Total War»-spillene, har nå hevet stemmene sine og reist pekefingeren mot utvikleren, Creative Assembly.
Grunnen er en ny utvidelse til «Rome 2: Total War».
Det er ikke nødvendigvis slik at «Rome 2»-menigheten misliker tanken på mer innhold. Problemet er at dette ekstrainnholdet trolig var ment å være inkludert i hovedspillet i fjor.
Denne uka ble innholdspakken «Beasts of War» lansert. Her tilbys sju nye krigsenheter, for å tilføre mer variasjon til slagmarken. Prisen er ikke så avskrekkende. Men det er ikke problemet, ifølge ivrige «Total War»-spillere som de siste dagene har uttrykt misnøye over situasjonen.
En av enhetene (Camel Cataphracts) har tidligere vært demonstrert i hovedspillet – før slippet i fjor høst.
Det gir grunn til mistanke om at Creative Assembly og utgiver Sega rett og slett har holdt tilbake innhold myntet på «Rome 2: Total War», for å kunne profittere på dette i senere utvidelsespakker.
Slike mistanker har spillere trolig hatt flere ganger tidligere. Men det er sjelden bevismaterialet har vært såpass overbevisende. Dette har naturlig nok gitt utviklerne i britiske Creative Assembly et forklaringsproblem.
Creative Assembly nekter ikke for at denne enheten har figurert i spilldemonstrasjoner, som denne videoen beviser, men unnskylder seg med at noen enheter eller elementer i spillet har blitt endret på grunn av finbalansering før lanseringen i september i fjor.
– Dette skyldes en misforståelse rundt hva som har blitt vist kombinert med en markedsføringsfeil, som åpenbart ikke ser bra ut nå. Men det var ikke vår hensikt å villede, forklarer Creative Assemblys Rob Bartholomew til Eurogamer.
Den omtalte videoen stammer altså fra en gjennomspilling før «Rome 2»-slippet, og ligger ute på utgiverens egen YouTube-kanal. Her figurerer ytterligere en krigsenhet, Merc Naked Swords, som senere har dukket opp i en annen utvidelse (DLC).
– Det er korrekt å påpeke at enhetene kalt Camel Cataphracts og Merc Naked Swords ble benyttet i en Let’s Play-film før slippet, forteller Bartholomew.
– Navngivningen er ikke helt heldig, for dette er ikke de samme enhetene som senere ble gitt ut som DLC. Som tilfellet er med alt av uferdig innhold, er det opp til vurdering og i endring før det ferdige spillet blir lansert. Noe innhold kan bli revidert på bakgrunn av en hel rekke faktorer – for eksempel balansering eller kvaliteten, hevder han.
Han gir likevel en uforbeholden unnskyldning overfor dem som føler seg lurt, og forsikrer at Creative Assembly i fremtiden vil ha bedre rutiner internt for å unngå en lignende situasjon.
– Jeg forstår at dette høres ut som at vi vrir oss unna og peker på en teknisk detalj overfor en fan som er provosert av dette, så igjen; jeg unnskylder for ikke å ha sjekket grundig at alt innholdet i videoen var helt klar for offentligheten.
– Vi har nå innført rutiner som skal forhindre dette i fremtiden, forklarer Rob Bartholomew.