Kjøpesentergiganten Walmart, som også er verdens største utsalgssted for spill, lanserer nå en ny tjeneste for sine kunder på nettet. Det blir nå mulig å teste utvalgte spill rett i nettleseren før du handler.
Dette er mulig gjennom en lukrativ avtale med nettskytjenesten Gaikai, en spesialist som tilbyr muligheten til å kjøre krevende pc-spill rett i nettleseren.
På nettsiden til Walmart vil kundene nå kunne trykke «spill nå» for å få tilgang til en test. Foreløpig er det kun Electronic Arts-spillene «Dead Space 2» og «Mass Effect 2» som har vært mulige å spille, men ifølge Gamasutra jobbes det med å få flere avtaler på plass. 20 utgivere skal visstnok være interesserte.
Gaikai konkurrerer med OnLive om å tilby spillopplevelser i nettskyen. Men der OnLive krever egen programvare, fungerer GaiKai direkte i nettleseren. Dermed vil tjenesten i teorien kunne fungere på en rekke plattformer som har rett type nettleser – og så lenge nettforbindelsen klarer å svelge unna.
OnLive har på sin side også utviklet en egen konsoll med kontroller som kobles i en tv, selv om tjenesten også fungerer på pc og Mac. OnLive har også utviklet en egen iPad- og Android-app.
Norske Itavisen testet Gaikai i februar og skrev at «man må leve med uklarheter og synlige feil» og at «opplevelsen er et godt stykke unna det man får på konsoll eller en fullverdig spill-PC». Likevel skrives det at det er spesielt interessant som salgskanal, noe Walmaert nå ser ut å også ha tenkt.
- I løpet av de 12 neste månedene, når folk ser et spill på tv de har lyst til å prøve, kan de være sikre på at den raskeste måten å teste det på er å besøke Walmarts nettside, sier Gaikai-sjefen Devid Perry til Venturebeat.
Det er usikkert om Gaikai eller OnLive har planer om å offisielt lansere tjenestene sine her i landet.