- Teknologien brukt i «L.A. Noire» er en blindgate

Selv sikter «Heavy Rain»-sjefen mot «Avatar»-aktig grafikk.

1. april 2011 11:45

Mange har latt seg imponere av det etterlengtede detektivspillet «L.A. Noire», som lanseres i mai. Det er spesielt animasjonsteknologien som har blitt lagt merke til – den gir de mest detaljerte ansiktsuttrykkene vi har sett i et spill til nå.

Men ikke alle lar seg imponere like mye. Den frittalende «Heavy Rain»-skaperen David Cage forteller til CVG at han tror teknologien i «L.A. Noire» er en blindgate.

- Hva skal jeg si om «L.A. Noire»? Jeg synes det er en interessant, men midlertidig løsning. Det er også en interessant blindgate. Det er hva jeg tenker. Teknikken deres er utrolig dyr, de vil aldri være i stand til å filme både kropp og ansikt, forteller Cage.

- Vi gjør det nå, hos Quantic, og våre neste spill vil benytte seg av performance capture. Vi ser en stor forskjell mellom det å filme ansiktet og kroppen separat mot det å filme alt samtidig. Plutselig får du følelsen av skuespill som er konsekvent. Du kan ikke forestille deg hvor mye det du sier henger sammen med hva kroppen din gjør.

«L.A. Noire»-teknologien har begrensninger, mener Cage

Videre går Cage i detalj om hvordan «L.A. Noire»-skaperne ikke kan bruke dynamisk lys på den måten han mener de burde – samt at de ikke har kontroll på øynenes bevegelser og retning.

Når det er sagt innrømmer han at «L.A. Noire» ser bra ut.

- Det er en liste over viktige ting som ikke kan løses med deres teknologi. Jeg synes helt ærlig at «L.A. Noire» ser bra ut. Det gjør det, men jeg tror ikke de kan gå lengre enn der de befinner seg nå, sier han.

David Cage og Quantic Dream har enda ikke annonsert sitt neste spill, men avslører at de har ny teknologi for å fange bevegelsene til skuespillere. Den nye teknologien har potensial til å vokse opp mot «Avatar»-aktig grafikk, mener han.

- Med den teknologien vi bruker, kan vi forbedre. Det er mye rom for forbedringer og jeg håper vi snart kan vise hvor vi befinner oss nå. Vi har gjort betydelig fremgang siden «Heavy Rain» og kommer til forbedre helt til vi er på nivå med «Avatar». Det tar sannsynligvis tre til fem år fra nå.

Han innrømmer at det kanskje krever en ny spillplattform, men at dagens grafikk i spill er på nivå med animasjonsfilmer fra fem eller seks år tilbake.

Nylig ble «L.A. Noire», som første spill noensinne, satt opp på det offisielle programmet til Robert De Niros filmfestival - Tribeca Film Festival. Der var begrunnelsen at spillet er «et stort steg for interaktiv underholdning».

«L.A. Noire» utvikles til PlayStation 3 og Xbox 360, og slippes 20. mai.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3