(PressFire.no): «World of Tanks» er blant verdens mest populære spill, flere ganger større enn massive utgivelser som «World of Warcraft» og «Call of Duty: Black Ops 2».
De svimlende høye brukertallene kan nok delvis spores til spillets free-to-play-forretningsmodell.
Stridsvognfartingen er gratis for alle som vil, med ett viktig poeng: om du åpner lommeboka, kan du kjøpe deg store fordeler over motstanderne. Det skal det bli slutt på.
I et intervju med Gamasutra forteller den hviterussiske utvikleren Wargaming.net at de fjerner mulighet til å kjøpe fordeler i alle sine eksisterende og kommende spill.
Det nye tiltaket har de valgt å kalle free-to-win. Idéen er å tjene penger på estetiske justeringer. For eksempel lekrere stridsvogner med identisk innmat som gratisvariantene.
En tilsvarende ideologi finner man i free-to-play-utgivelser som «Dota 2» og «Path of Exile». Begge nyter stor popularitet i sine sjangere.
I Wargaming.nets tilfelle skal det omfattende hamskiftet ha flere grunner. Den viktigste er at de vil nå det lukrative esport-markedet og gjøre «World of»-serien til populære konkurransetitler.
- Dette handler ikke bare om økonomien i «World of Tanks» Vi vil totaloverhale free-to-play slik spillverden kjenner det, hevder visepresident Andrei Yarantsau til Gamasutra.
Han illusterer «pay-to-win»-problematikken som spill hvor du kan kjøpe større magasiner eller høyere skade for ekstra penger. Gullkulene i «World of Tanks» er et eksempel på det.
- Vi ønsker å tilby spillopplevelser basert på rettferdig behandling av spillerne våre, enten de betaler penger eller ikke, uttaler Yarantsau.
Som andre spill med deres forretningsmodell, har «World of Tanks» i stor grad vært finansiert av såkalte hvaler - et lite fåtall av spillerne som finansierer hele gildet med svært store utlegg.
- Toppbetalerne ender opp med å alltid vinne, mens de som betaler mindre eller ingenting blir misfornøyde. Etter hvert drar mange av dem, og spillerbasen krymper.
Siden «World of Tanks» eksploderte har Wargaming.net hatt en ekstremt hurtig utvikling. Ved siste telling hadde de over 1500 ansatte og nærmere 20 kontorer fra Sydney til Seattle.
Under GDC-messen i mars møtte vi direktøren deres, Victor Kislyi, som skinte et lys på hva som ligger til grunn for den massive suksessen.
- Vi er fornuftige, hardtarbeidende folk. Mye arbeid gikk inn i utviklingen av «World of Tanks», og mye arbeid går inn i videreutviklingen. Spillet oppdateres med store utvidelser hver andre måned. Det er vår visjon, å gi kunden top notch quality games.
De har mye å takke free-to-play-markedet for, og Kislyi presiserte at de setter spillerne først.
- Vi tjener nok penger til at vi ikke stresser med å øke inntjeningen vår. Vi vil heller øke opplevelsens levetid enn å skvise mer penger ut av spilleren. Det er vår filosofi.