Spillverden rommer knapt en griskere, sluere tyv enn Garrett

Vi vet når dere kan møtes.

16. august 2013 15:50

(PressFire.no): Javel, så har Garrett gått gjennom noen forandringer siden sist. Han har blant annet fått øynene opp for at også menn har lov til å dra et par strøk med eyelineren.

Hvorvidt de er til det bedre eller ikke, får vi vite den 28. februar neste år. Da utgis snikespillet «Thief» til Windows, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 og PlayStation 4. 

Det hørte vi hos All Games Beta, som også fant fram til en en fersk trailer (se nederst), som dessverre ikke viser innhold fra selve spillet.

Comeback etter ti år

Når dagen kommer neste vinter, vil det markere mestertyven Garretts hjemkomst etter å ha ligget særdeles lavt i nesten ti år.

Utover å være innsmurt i en motor som etter sigende skal prøve å vise hva PlayStation 4 og Xbox One er gode for, skal dagens «Thief»-variant forsøke å holde seg tro til originalene.

Vi tuslet en tur gjennom The City tidligere i år, og fikk se hvordan antihelten suset fra hustak til hustak som en gotisk, livsfarlig Mary Poppins med dolk i hånda.

Minimalistisk grensesnitt, flust av valgmuligheter og en organisk, levende by skal være noen av argumentet for at «Thief» har livets rett i 2014.


Moderne tolkning

Noen halvkontroversielle grep har likevel blitt gjort. Blant annet har man spesielle klatresekvenser og drapsknep som river figuren ut av førsteperson.

- Det er en av utfordringene våre. Serien har veldig hengivne fans og jeg ser for meg at mange blir pissed off av de små valgene vi tar som ikke var i originalene, spekulerte brettdesigner Daniel Schmidt da vi møtte ham i San Francisco i mars.

Han og Stephane Roy, som er sjefsdirigenten for hele prosjektet, føler seg likevel trygge på at dagens Garrett faller i smak.

- Se på hva Christopher Nolan gjorde med «Batman». Det er fortsatt Batman og Bruce Wayne, men endelig har han et kostyme du tror på kan ta imot en kule uten at han dør. Ikke som Adam West-drakta!

- Vi har hatt den samme tankegangen. Dette er slik vi ser «Thief» for dagens marked.

Mistet studiosjef

Den umoralske beretningen har vært under utvikling i en årrekke hos Eidos Montreal, og utviklingen har etter sigende slitt med ulike problemer.

Konflikten tilspisset seg forrige måned, da studiosjef Stephane D’Astous forlot selskapet han grunnla. 

- Det var så stor mangel på lederskap, mot og kommunikasjon at jeg ikke kunne gjøre jobben min skikkelig, forklarte han da.

Hans utfordring var først og fremst å nå Square Enix' aggressive salgsmål, og D'Astous var veldig tydelig på at han har trivdes med det kreative arbeidet.

- Jeg har hatt drømmejobben min. Nå må jeg finne min neste drøm.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3