Spillmagasinet «Level Up» lever videre

Da VG bestemte seg for å kutte ut spillsatsingen, tok programlederne og fansen saken i egne hender.

12. februar 2016 15:22

(PressFire.no): For noen måneder siden var det klart at spillmediene i Norge sto foran en tøff tid.

Jarle skrev en kommentar om emnet, etter at både Aftenposten, VG og Dagbladet ikke lenger ville satse på spill. Det ble tydelig at en 15 år gammel tradisjon med spill i de trasisjonelle massemediene stod for fall.

For oss i PressFire betydde det at vi fikk valget mellom å fortsette som før eller ta med oss merkevaren ut av huset for å kunne satse på våre egne premisser – vi valgte det siste.

Les mer: PressFire går ut av Dagbladet.

Men hos VG var det hakket mer målrettet, der det populære spillmagasinet «Level Up» ble kuttet for å gi rom for ekspansjon i det avisen definerte som sine kjernevirksomheter.

- Det er ingen lett beslutning å avvikle programmet, men som så mange andre redaksjoner er også VGTV nødt til å kutte kostnader og se på hva vi skal gjøre mindre av og hva vil skal gjøre mer av, sa sjef for VGTV Helje Solberg til Dagens Næringsliv.

At «Level Up» ble lagt ned hos VGTV falt ikke i god jord hos fans av serien, som på det meste hadde godt over 100 000 seere per episode.

Rune Fjeld Olsen
(Faksimile: VGTV.no)

Berg-og-dal-bane

- Hvordan har den følelsesmessige turen vært de siste månedene, Rune?

Rune Fjeld Olsen har vært ansatt i VG i nesten tjue år, og skal ha mye æren for inntoget av spill i norske avishus på starten av 2000-tallet.

De siste årene har han vært programleder for «Level Up» sammen med YouTuber Karl-Martin Hogsnes.

- Det har vært en reise med voldsomme svingninger. Det gikk egentlig trått gjennom 2015, og på høsten hadde vi få visninger og lav prioritet. Så fikk vi vite at VG skulle gjøre store kutt, og da beskjeden om nedleggelsen kom var det tøft for oss, selv om vi ikke ble overrasket, sier Fjeld Olsen til PressFire.

- Vi var deppa, og det tok et par uker (fra beskjeden kom) før vi kunne fortelle seerne våre hva som hadde skjedd.

Men da de endelig gikk ut med det triste budskapet skjedde det en utrolig mobilisering fra fansen som snudde fortvilelse til lettelse - og sannsynligvis en god fremtid for «Level Up».

Blant annet ble en Facebook-støttegruppe ble opprettet, og fikk raskt over tusen følgere.

I gruppa «La Level Up Levle» var reaksjonene sterke blant fansen, og mange kom med gode råd og tips til hvordan de to programlederne skulle kunne leve av dette dersom de skulle finne på å trekke seg ut fra VG.

Støttespillerne

Det er brødrene David og Tomas P. Stavik som dro i gang støttegruppa på Facebook. Til PressFire sier David at han alltid har fulgt med serien helt fra sesong én. Han synes «Level Up»-gjengen på en måte har blitt kompiser med seerne.

- Det var et program som traff «meg» veldig godt. Som spillinteressert var det den første typen sånn program jeg hadde sett.

- Jeg likte at det ikke bare var underholdning, men at det var en balanse mellom humor og seriøsitet rundt spill. Og litt som en film eller en serie, så ble det en slags «karakterutvikling» der vi ble kjent med personlighetene i redaksjonen, som bydde mer og mer på seg selv.

Tapet av serien var noe som gikk innpå, og tristheten av å ikke skulle få mer av personlighetene han var blitt så glad i, gjorde at Facebook-gruppa ble stiftet sammen med broren.

Der har responsen tatt han helt på senga, selv om at han visste at dette ville engasjere mange.

- Jeg tror ikke helt VG har skjønt helt hva de har lagt ned. Det er det mulig at går opp for dem nå.

- Hva synes du «Level Up» bør gjøre nå fremover?

Trer ut av VG og starter kronerulling

Støttegruppa ville gjerne at Level Up skulle «levle videre», og slik ble det - for noen dager siden ble det klart at Hogsnes og Fjeld Olsen tok sluttpakke og fikk med seg merkevaren ut fra VG.

De starter nå et eget produksjonsselskap som skal føre serien – og nye konsepter – videre. At de trenger å ha mer kvantitet, er hovedpersonene enig i.

- Vi hadde vel mer eller mindre kommet frem til at et ukesmagain kanskje ikke var den lureste tingen av oss å gjøre, innrømte Fjeld Olsen i en tidligere «Level Upcast», podcasten med gjengen bak «Level Up».

- Det er vel ikke å si for mye at vi har tenkt å gjøre mere streaming, mer «Let’s Play»-ting og kanskje kortere anmeldelser i sosiale medier gjennom hele uka, stemteHogsnes i.

Selv om sluttpakkene vil holde til høsten, må det nødvendigvis komme penger inn i selskapet. De to har tatt noen av tipsene til seg og prøver seg på folkefinansiering av programmet via abonnementstjenesten Patreon.

Det ser ut til at det har vært en særdeles klok avgjørelse.

I skrivende stund har det månedlige beløpet nådd 63 000 kroner på knappe fire dager og det hele stiger for hvert minutt som går.

Etter en høyst uvitenskapelig gjennomgang av diverse undersider hos Patreon ser dette ut til å være en av de mest, om ikke den mest, suksessfylte norske Patreon-sidene gjennom tidene.

Karl-Martin Hogsnes
har vært med siden 2012
(Foto: VG.no)
Karl-Martin Hogsnes
har vært med siden 2012
(Foto: VG.no)

Takker fansen

- Støttegruppa har hatt en ekstremt stor betydning. Da reaksjonene kom på nedleggelsen, begynte tankene å gå på om vi skulle ta med «Level Up» ut fra VG, sier Fjeld Olsen.

- Alle de gode ønskene, tipsene og engasjementet gjorde det lettere for oss å ta denne avgjørelsen.

Både han og Hogsnes hadde tilbud om videre jobb i VGTV, som redaksjonelle medarbeidere i nyhetsdesken. Tilbudet om fast jobb fristet.

- Vi er begge glade i sikkerheten som ligger i fast jobb, og vi hadde tilbud om å være en del av en veldig spennende mediebedrift. Det var et veldig vanskelig valg for oss.

Fjeld Olsen er enig med Stavik om dynamikken mellom de foran kamera og fansen.

- Jeg tror at seerne som har fulgt oss en stund har gjort forholdet spesielt. Vi er nære, og det har vært en ekte nærhet, ikke noe kynisk kalkulering fra vår side. Vi er en kompisgjeng, og jeg tror de vil oss godt.

- Vi har jo også opparbeidet oss en kompetanse rundt video og spill som det kanskje ikke har vært så mye av i Norge, på norsk.

Flere ansatte er drømmen

Pengene som kommer inn via Patreon hjelper veldig på, og sørger for at gutta kan gå rett i gang.

- Med den dollarkursen som er nå, så tilsvarer «Patreon»-støtten nesten akkurat det vi ville fått i dagpenger fra NAV. Vi har med andre ord nok til å overleve, og jeg har regnet på det, så om den summen holder seg, så kan vi gjøre dette.

De hadde håpet på at de kanskje nådde noen tusen dollar en gang i høst, om alt gikk veldig bra – det siste delmålet på ti tusen dollar i måneden var med andre ord utrolig hårete. Men med de siste dagers hendelser ser det ikke helt umulig ut likevel.

Og det er ikke sikkert det stopper der heller: Fjeld Olsen sier det kanskje kommer et delmål til, der de for alvor kan ekspandere.

Han tenker seg en drømmesituasjon der de kanskje kan ansette Lars Haakon Storm (Stormlasj på YouTube), som har vært delaktig i programmet. Eller kanskje et eget freelance-budsjett.

Endre Vellene (til venstre)
startet «Level Up» (Foto: VG.no)

- Det er helt sinnsykt

PressFire-bidragsyter i mange år, Endre Vellene, var personen som startet hele «Level Up» i 2011 før han gikk til Dagbladet.

- Det er helt sinnsykt. Det må jo være en våt drøm for gutta, sier han på telefon til PressFire.

- Det er kult at selv om de blir lagt ned, så kan de satse videre gjennom folkefinansiering.

- En skulle tro at det var vanskelig å få til i lille Norge, hvor det har vært en litt mer subkultur å følge spill så tett, i forhold til i land som USA som har så mange flere som kan bidra. Men dette viser jo at de har et engasjert publikum.

Vellene var den første programlederen i «Level Up» sammen med Carl Thomas Aarum, før Fjeld Olsen tok over roret i 2012, og han har et ønske for fremtiden til programmet:

Ingen rene reklamevideoer

Det skal ikke være noe problem, mener Fjeld Olsen selv. Akkurat det med etikk skal gutta diskutere mye fremover, og grunnsteinene for hvordan selskapet skal drives legges i nær fremtid.

- Vi kommer til å sette opp etiske kjøreregler for selskapet vårt. Det er ikke sikkert vi blir like strenge som i et stort mediehus, men det aller viktigste er at det aldri, på noe tidspunkt, er tvil om at meningene vi kommer med er våre meninger.

- Det skal ikke hindre oss i å gjøre kommersielle avtaler for å kunne tjene penger, men vi skal ikke gå for langt.

- Hvor går grensa?

- Jeg kan for eksempel aldri se for meg at jeg og Karl skal lage rene reklamevideoer, som vi ser er blitt populært på YouTube nå.

Å fjerne de tradisjonelle reklamesnuttene på YouTube var en av lovnadene knyttet til delmålene som nå er blitt oppnådd på Patreon, men dette har skapt nok en hyggelig situasjon med fansen.

Fansen vil ha reklame!
(Faksimile: Patreon.com)

Ønsker reklame

Stikk i strid med utviklingen de siste årene, hvor Adblock har blitt et stort problem for mediehusene, er det flere på støttegruppen, og på Patreon-sidene, som tar til orde for at de ønsker å se annonser før de nye sendingene til «Level Up».

- Så lenge jeg får høre/se favorittprogrammet mitt gjør det ikke noe om det starter med 5 sekunders reklamesnutter som vil generere ekstra inntekt til gutta, sier Håkon Brostigen i gruppa.

- Null stress, såfremt det ikke tar av helt, stemmer Jonas Ekroll Bakkelund i.

Et tjuetalls lignende kommentarer, og selv en avstemning, ligger ute - men inntil videre vil annonsene forbli avskrudd.

- Vi må opp i mange titusener av følgere og millioner av visninger før beløpet vi får fra YouTube blir stort nok til å skulle vurdere det, innrømmer Fjeld Olsen.

- I tillegg vil det være annonser som ikke er relevante, shamporeklamer og sånt. Vi taper ikke så mye penger på å skru det av, og vi har likevel muligheten til å tjene penger på andre ting. Det er mer penger i sånt enn noen tusenlapper for annonser som irriterer.

Han lister opp t-skjorter, inntekter i forbindelse med streaming, salg av konsepter til mediehus og sponsorer som mulige inntektskilder i fremtiden.

Jon Cato Lorentzen
(Foto: Krillbite.com)

- Håper de våger å eksperimentere

Også tidligere «Level Up»-mann, nå daglig leder i Krillbite og ivrig LOLBU-prater, Jon Cato Lorentzen, er positiv til at «Level Up» lever videre.

- Jeg synes det er helt strålende, sier han til PressFire.

- De har skapt noe som har relevans for mange, og at så mange er villig til å betale for spilljournalistikk og spillstoff synes jeg er rørende. Med tre barn vet jeg hvor viktig YouTube-personligheter kan være i barn og unges liv.

- Jeg tror mange kjenner seg igjen i Rune, Karl og resten av gjengen, og ser på dem som en type kompiser i livet sitt.

At «Level Up» fikk kroken på døra hos VG kom ikke som et sjokk for Lorentzen. Han sammenligner norske mediehus med Narvesen-kiosker, som regner omsetning og fortjeneste per kvadratmeter.

- Medier regner klikk og annonsevisninger per piksel. At seertallene til «Level Up» gikk ned det siste året har direkte sammenheng med færre eksponeringer på fremsiden av VG.

- Det er dessverre slik at en sak om en kjendispuppeglipp eller en fotballspiller gir mer klikk og annonsevisninger per pixel når den ligger på forsiden, dermed blir hurtigklikkene prioritert fremfor å fremheve nisjestoffet. Det opplever alle som lager nisjestoff i mediene for tiden og det er en kjedelig utvikling.

Også Lorentzen har noen gode råd på veien for programlederne. Han ser gjerne at de fortsetter å lage godt innhold samtidig som de våger å fornye seg og videreutvikle konseptet i nye og alternative retninger.

- En fare med folkefinansiering er jo at man kan bli redd for å utvikle seg eller ha kontroversielle meninger av frykt for å støte betalende fans slik at de slutter å betale.

- Jeg håper «Level Up» ikke blir et program som forsøker å blidgjøre flest mulig fans, men et program som våger å ha selvstendige meninger og eksperimentere med form og innhold. Level Up bør være en fanebærer for en ny generasjon med spillkulturformidling og jeg krysser fingrene for at fansen vil være med å betale for dette.

Men hva skjer fremover?

Nå er det en salig papirmølle gutta skal gjennom før det formelle er på plass.
Ting som stiftelse av selskapet, avtaler med regnskapsfører, lage forretningsplan og alt som hører med å drive for seg selv tar litt tid.

Også gløder det i telefonen for tida. De to er ute og snakker med mulige samarbeidspartenere som kan være med på å løfte «Level Up» enda høyere.

- Kanskje blir det et ukesmagasin på tv? Eller kanskje andre spillkonsepter som noen har lyst til å kjøpe og vise, sier Fjeld Olsen.

Det som er sikkert er at kronerullinga har gitt gutta pågangsmot.

Allerede neste uke skal det være business-as-usual, der den «første» videoen kommer på YouTube-kanalen mandag, det er podcast-innspilling på tirsdag og streaming med Komplett.no på fredag. En travel uke, alt tatt i betraktning.

- Seerne er våre arbeidsgivere nå. Prestasjonsangsten kom (med Patreon-resultatet), så nå må vi levere, ler Fjeld Olsen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3