(PressFire.no): Hvis vi nevner musikkspill, vil nok mange tenke på «Guitar Hero» og «Rock Band». Gitarspillerne vil nok tenke på «Rocksmith», mens andre kanskje erindrer «Samba di Amigo», «Frequency» eller «Rez».
Ingen av dem ligner imidlertid på «Cello Fortress» - her kreves det nemlig en cello-spiller.
- Dette er helt annerledes enn i andre musikkspill, hvor du vanligvis spiller med et plastinstrument, forteller utvikleren Joost Van Dongen i en blogg.
- Selv om du spiller med et ekte instrument, imiterer du bare en eksisterende låt. I de fleste musikkspill finnes det nesten ingen skikkelig spillmekanikk, bare poeng basert på hvor godt du treffer på låten.
I «Cello Fortress» er situasjonen helt annerledes, mener utvikleren.
- Her kontrollerer cello-spilleren et ordentlig spill, med skikkelige valg og interaksjon.
Her er det måten du håndterer instrumentet på som påvirker det som skjer på skjermen og hva de andre spillerne må forholde seg til.
Spillet responderer på de forskjellige tonene celloen produserer. Seige høye toner tar i bruk kanoner med lang rekkevidde, treige akkorder fyrer av varmesøkende raketter.
I tillegg kan det defineres spesialangrep som iverksettes av melodier bestående av åtte noter.
På den måten kan cellospilleren ta opp kampen mot andre spillere, som tar i bruk en relativt normal håndkontroller.
Skaperen Joost Van Dongen omtaler «Cello Fortress» som et fungerende spill, men innrømmer at «ordentlig grafikk» gjenstår.
Nederlenderen stod også bak «Proun», og har i tillegg bidratt til «de Blob». «Swords & Soldiers» og «Awesomenauts».