(PressFire.no): Kronerullinga til Double Fine og Tim Schafer har så langt resultert i over $1,8 millioner, eller drøye 10 millioner kroner, og aksjonen fortsetter helt til 13. mars.
Slikt resulterer i et flunkende nytt eventyrspill av den gode, gamle pek-og-klikk-sorten, som Schafer er kjent for gjennom blant andre de to første «Monkey Island»-spillene, «Day of the Tentacle» og «Full Throttle».
Tim Schafer har nylig satt seg ned foran et videokamera og gitt oss den første oppdateringen rundt dette nye prosjektet.
NB! Se denne «videobloggen» nederst i saken.
Spillet blir DRM-fritt, det får altså ingen kopibeskyttelse eller opphavsrettsbeskyttelse. Det blir også lansert via Steam (til pc/mac) – det er allerede forskuttert.
Men det kommer i tillegg ut på flere plattformer, blant annet til Linux og smarttelefoner.
Så langt er Apples iOS-plattform bekreftet, men «Double Fine Adventure», som er arbeidstittelen til spillet, blir også tilgjengelig til «utvalgte Android-telefoner», sier Schafer i videoen.
Om givergleden uttaler Tim Schafer at det bare vil resultere i et bedre spill. Opprinnelig ba Double Fine Productions om minst $400 000 gjennom Kickstarter for at prosjektet skulle rulles i gang.
I skrivende stund står taksameteret på i overkant av $1,8 millioner (oppdaterte tall finner du i boksen under).
- Vi fikk litt mer penger enn det vi ba om, så spillet vil bli litt bedre. Eller; det blir faktisk mye bedre.
- Det sørger for at vi kan utvide med flere plattformer spillet kommer ut til, og kan koste på oss å ha stemmeskuespillere i spillet, forteller Schafer i videoen.
Så langt har Double Fine regnet seg fram til at de har råd til å legge til engelsk tale i spillet, men at de kan lokalisere og oversette med tekst til følgende språk (i tillegg til engelsk): fransk, italiensk, tysk og spansk.
En beta, tilgjengelig for dem som har spyttet inn penger, vil bli tilgjengelig gjennom Valves Steam-tjeneste, bekrefter Schafer. Det koster $15 dollar å forhåndskjøpe spillet. For den summen får man også tilgang til betaen, når den er klar, og innsyn i prosessen fremover gjennom slike videoer som den du ser under.
«Double Fine Adventure», som er arbeidstittelen for dette spillet, vil bli utviklet til pc, mac, Linux, iOS og «enkelte Android-telefoner». Beregnet utviklingstid er seks til åtte måneder.