Spiller du «AD 2460» bør du få med deg dette

– Inaktive spillere er kjedelig.

14. januar 2015 20:05

(PressFire.no): Nylig slapp det norske spilleselskapet Fifth Season sitt nye massive nettbaserte strategispill, hvor opptil 100 000 spillere skal kjempe om dominans i galaksen.

Som spiller begynner du i din ende av galaksen, forsker og utvikler ny teknologi samtidig som du samler ressurser for å bygge sivilisasjonen din.

Det er også essensielt for spillet at du inngår allianser for både å beskytte suvereniteten i området ditt samtidig som dere kan vinne nye ved å gå til krig.

Planlegg for fravær

Men om du starter å spille det bør du også være klar over hvilke forpliktelser som kan være involvert. Spillet er ikke bare designet for å holde deg klistret til skjermen med jevne og ujevne mellomrom, også forretningsmodellen er skapt for å holde den virtuelle galaksen vital og i aktivitet.

Om du ikke passer på kan du i verste fall ende opp med at kontoen din blir slettet.

I reglene til spillet heter det nemlig at om du er inaktiv i ti dager med null kreditt på kontoen, vil profilen din bli fjernet.

Går du tom for kreditt vil først kontoen din bli fryst, og det eneste alternativet du har er naturligvis å fylle på mer kreditt for å fortsette spillet.

Dermed må du være påpasselig med å fylle på nok kreditt om du drar på ferie, eller er bevisst på eventuelle pauser du har tenkt til å ta i spillet.

Inaktive spillere er kjedelig

Sjef i Fifth Season Games, Per Baumann, forteller til PressFire at forretningsmodellen er et bevisst valg for å holde spillet i gang.

– Inaktive spillere er kjedelig for de andre rundt deg i din sektor, forteller han, og påpeker at spillet er begrenset til 100 000 spillere.

Baumann påpeker også at spillet pågår selv om du er fraværende, og at du derfor risikerer å bli angrepet og plyndret selv om du ikke er online.

Likevel skal de norske utviklerne ha planer om en såkalt «feriemodus», men vet ikke helt hvordan den vil fungere ennå.

– Den vil mest sannsynlig være en form for frysing, hvor du ikke kan angripe, angripes, bygge ut eller hente ressurser, forteller Baumann.

– Det som er viktig er at en slik funksjon ikke skal kunne misbrukes.

Han påpeker også at forretningsmodellen er et bevisst valg fordi de tror folk heller vil leie en konto enn å spille gratis med mikrotransaksjoner, der du kjøper deg styrker eller fordeler i spillet.

– Vi er ikke redde for å satse på noe vi har troa på, selv om det ikke er i tråd med hva som er normalt.

– Fordi veldig mange er møkka lei av pay-to-win-modeller, hvor de som er best er de som har brukt mest penger  selv om spillet er gratis.

– Med vår modell så er det de beste spillerne som vil toppe rankingen, og det tror vi folk vil betale for å faktisk spille. Flere vil like spillet vårt som en konsekvens av det, hevder Per Baumann.

Problematisk med comeback

Modellen betyr uansett at om du vil ha en pause fra spillet, må du også betale for denne. Hvis du velger å avskjedige kontoen din, må du begynne helt på nytt om du vil komme tilbake.

Bauman forklarer at progresjonen er knyttet til hjemplaneten din, og at det derfor kan bli vanskelig å komme tilbake etter en pause - både fordi du enten vil okkupere en viktig plass eller fordi den da kanskje allerede er tatt av en ny spiller etter at du har vært borte fra spillet.

– Hvis vi skulle velge å ikke slette inaktive spillere (de som er tomme for kredits), så vet vi ikke om de vil gjøre et comeback eller ikke.

– Erfaringsmessig gjør de færreste et faktisk comeback når de har gitt seg, eller tatt en pause. Pausen blir ofte permanent, sier Baumann.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3