Sony har endelig løftet på sløret om PlayStation 5

Laster spill 19 ganger kjappere enn PS4, er bakoverkompatibel og støtter 8K oppløsning.

16. april 2019 15:15
Sonys Mark Cerny.

(PressFire.no): Det er den amerikanske nettblekka Wired som har publisert et større intervju med PlayStation-arkitekt Mark Cerny.

Cerny sto bak designet av innmaten i PlayStation 4, og har i flere år jobbet med oppfølgeren. Det skal derimot ikke bare være et mindre hopp i maskinkraft, slik PS4 Pro er, men en skikkelig oppgradering.

Det bekreftes i intervjuet at konsollen ikke vil komme ut i 2019.

CPUen i konsollen vil være en åttekjerners prosessor basert på tredje generasjon AMD Ryzen, produsert med selskapets nye 7nm Zen 2 mikroarkitektur.

Grafikkchippen vil være en spesialvariant av Radeons Navi-arkitektur og skal ha full støtte for såkalt Ray Tracing. Dette er en rendering-teknikk som lar utviklere tegne grafikk på en måte som simulerer hvordan lys treffer overflater langt mer realistisk enn vanlig rasterisering.

Harddisken skal være kjappere
enn noen andre. (illustrasjonsbilde)
Harddisken skal være kjappere
enn noen andre. (illustrasjonsbilde)

Ny harddisk

Cerny sier også at de legger mye i lyden til konsollen, der de kommer til å ha en egen lydchip med «betydelig maskinkraft» for lydprosessering.

En ny versjon av PSVR vil han derimot ikke snakke om enda, men han sier at dagens utgave vil bli støttet i den neste generasjons konsollen.

En av fokusområdene for Sony har vært å oppgradere lagringsplassen voldsomt. Flere utviklere har klagd på for treig harddisk i PlayStation 4, og ønsket om en versting-SSD-disk har kommet fra flere hold.

Der skal Sony levere pudding, ifølge Cerny – han sier de kommer til å ha en SSD-disk som har «en rå båndbredde høyere enn noen SSD-disk tilgjengelig til pc i dag».

Dette skal la utviklerne laste inn kart og figurer langt kjappere enn i dag, og la verdener være større og mer innholdsrik.

«Spider-Man» kjører på PS5 allerede

Langt kjappere lasting, og bakoverkompatibel

Faktisk demonstrerer Cerny en tidlig versjon av «PlayStation 5» (som ikke er det endelige navnet enda) som kjører fjorårets «Spider-Man»-spill for Wired. Han startet spillet på en vanlig PlayStation 4 og flyttet seg via fast-travel-mekanikken i spillet. Lastingen tok 15 sekunder.

Med «PlayStation 5»-versjonen tok den samme forflytningen bare 0,8 sekunder. Og det skal være en «tidlig, treig versjon».

I en annen demonstrasjon viste Cerny at PS4-versjonen har en maksimumsgrense på hvor kjapt Spider-Man kan flytte seg, siden lastingen ikke går kjappere. I PS5-versjonen skrur han opp hastigheten til «et jetfly», og alt lastes inn kjapt nok til at ingen detaljer går tapt likevel.

Konsollen skal ha et diskdrev for fysiske spill, støtte 8k oppløsning og være fullt bakoverkompatibel med PlayStation 4-spill, røper Cerny.

Han hinter også om at flere spill som kommer opp mot lanseringen vil bli lansert både til PlayStation 4 og denne nye konsollen. Wired tolket smil og blunk fra Cerny dithen at «Death Stranding» vil være et av disse.

Les hele intervjuet hos Wired.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3