(PressFire.no): Funcom har ikke alltid hatt det like lett.
Til tross for at alle de tre MMO-spillene selskapet har lansert faktisk har endt opp med å tjene penger – og selv snart 13 år gamle «Anarchy Online» fremdeles har spillere (og er i ferd med å få en skikkelig grafisk overhaling) – har utgivelsene ofte vært trøblete og ikke så suksessfulle som man hadde håpet.
Derfor har selskapet tatt flere tak.
Færre folk, nye kontorer rett utenfor Oslo uten for mye unødvendig dødplass, mer fokus på å strømlinjeforme den teknologiske utviklingen og gi ut mindre spill – oftere.
Funcom skal ikke lenger bruke tid på enorme, ressurskrevende prosjekter. Spillene som utvikles fra denne kanten fremover vil holde seg innenfor tre til seks millioner dollar i investeringskostnader, sier sjefen Ole Schreiner.
På sikt skal Funcom gi ut ett spill i året, på lenger sikt flere spill i året, hevder Schreiner.
«Lego Minifigures Online» er et eksempel på den nye strategien. På den ene siden – Funcoms ekspertise i onlinespill brukes for alt den er verdt. Spillets underliggende systemer er gjennomtestet, velprøvd og fungerende.
Grafikkmotoren DreamWorld skaleres på tvers av plattformer. På den andre siden – spillets inkluderende design, gjenkjennelige tematikk, og den tradisjonsrike Lego-lisensen skal sørge for at ingen blir skremt vekk.
«Minifigures Online» skal tross alt være spillbart av unge spillere, barn og tenåringer, og dermed er mekanikkene utrolig enkle å sette i gang med.
Utviklerne skryter mye av fokustesting blant barn, og påpeker at tilbakemeldingene har vært utrolig positive. Samtidig ser de frem til åpen betatesting, der «ekte» spillere vil kunne virkelig prøvekjøre spillbarhetsaspektene, og gi genuine tilbakemeldinger til Funcom.
DreamWorld-motoren er en viktig brikke i prosessen. Teknologien har vært grunnlaget for Funcom-spillene siden «Anarchy Online», og det som er unikt nå er ikke bare skaleringen på tvers av enheter, men også at man kan spille over flere plattformer samtidig.
«Lego Minifigures Online» kommer tross alt ikke bare til PC, men også til nettbrett – både Android og iOS.
Funcom presiserer at det er snakk om kun nettbrett, ikke smartmobiler, da de små mobilskjermene ikke leverer en god nok oversikt.
Man skal kunne være pålogget på tvers av disse plattformene – enten man sitter foran en PC eller med et nettbrett i sofaen.
–Funcom sammenligner konseptet med å bruke Netflix på tvers av enheter, der du kan begynne å se en film på PCen din, og fortsette på den senere på en iPad.
På samme måte vil du ha tilgang til de samme spillfigurene med de samme egenskapene, befinne deg på det samme brettet sammen med de samme vennene, uansett hvilken enhet du spiller på.
Du er alltid tilkoblet de samme serverne.
Prinsippet med å gjøre kontrollsystemet enkelt og inkluderende henger sammen med dette. Det skal være like lett å kontrollere spillet på en PC med mus og tastatur som på et brett med berøring.
Lego-lisensen er neste viktige punkt. Funcom ønsker tydeligvis å treffe de litt samlemaniske her: Det vil være rundt hundre spillbare figurer i spillet fra starten av. Hver eneste av disse vil ha spesifikke angrep og spesialegenskaper. Alle ser helt forskjellige ut, har sine egne animasjoner, lyder og personligheter. I løpet av vår korte tid med spillet så vi alt fra motorsykkel-entusiaster, Paris Hilton-etterligninger, medusa-aktige figurer, triste klovner, til fallskjermshoppere, bibliotekarer og soldater fra den amerikanske revolusjonen. Og som sagt, hver av disse bringer noe nytt til spillet, med spesifikke angrep, tydelig visuell stil og andre fordeler. Opplegget er ekstremt enkelt. Du venstreklikker med musa for å bevege deg og angripe med det grunnleggende angrepet. Du høyreklikker for spesialangrep. Så finnes det en knapp for å regenerere helsen, og det er stort sett alt du må forholde deg til. Det er den grunnleggende delen, som skal gjøre spillet så tilgjengelig som mulig. Men samtidig finnes det nyanser. Spesialangrepene varierer veldig, noen egner seg bedre på avstand, noen kan kombineres med grunnangrepet, noen blir værende såpass lenge at du kan aktivere spesialangrepet med èn figur, og kjapt bytte til en annen for å fortsette. For eksempel bruke en av dine spillere til å forsinke motstanderne, og deretter en annen til å angripe dem direkte. Det er rom for å kombinere forskjellige muligheter, bygge videre på dem og leke seg med diverse egenskaper. Der vil spillet forhåpentligvis treffe de mer erfarne, krevende deltakerne. Et av de artigere eksemplene Funcom viste oss, var hvordan en bie-aktig figur kan tilkalle mange små bier til å angripe, og dette angrepet kan igjen forsterkes med å kaste honning på bakken, som gir angrepene lenger varighet. Tilbake til samleaspektet. Lego-figurene selges tross alt separat, fysisk i butikk, i små poser. Det er alltid en overraskelse hvilken figur du kjøper. De fysiske figurene vil ved lanseringen være koblet sammen med spillet, da det vil følge med en kode du skal taste inn, slik at figuren dukker opp i «Lego Minifigures Online». Selvsagt vil man også låse opp nye figurer inne i spillet uten å måtte kjøpe dem fysisk. Man får dem ved å gjennomføre spesifikke utfordringer, slå bosser, og noen vil også dukke opp tilfeldig. Vi selv låste opp flere nye figurer mens vi spilte, og vi spilte ikke så fryktelig lenge. Figurene har rollespillaktige statistikker, selv om de er betydelig enklere enn i mer voksne MMOer. Du fordeler stjerner til de forskjellige egenskapene når du går opp i nivåer, og du vil også låse opp nye angrepsmuligheter. Hvordan føles det da å spille? Vi gjentar det igjen, spillet er svært enkelt å kontrollere, men om du ønsker det finnes det gode anledninger til å kombinere egenskaper og angrep. Det grunnleggende koker imidlertid bare ned til å klikke mye og klikke raskt, bytte mellom figurer og passe på at man ikke går tom for helse. Nei, det er ikke så ulikt «Diablo» og lignende titler, bare litt koseligere. Det er jo et nettbasert spill, så vi spilte sammen med en rekke journalistkolleger, vi kjempet oss gjennom en hule med pirat-tematikk, og opplevelsen var ganske lineær og kondensert. Funcom lover imidlertid mer åpenhet, med mer rom for interaksjon mellom spillere, når man ikke befinner seg i låste huler. Vår oppgave var bare å slåss, hulen inneholder tre spesifikke bossområder, og disse låses når du entrer dem, slik at du må gjøre deg ferdig med bossen før du går videre. Det første bossområdet var ett monster, det andre bestod av flere bølger med fiender, og det tredje var den sjarmerende hovedbossen Crikey the Kraken. Etter at vi banket ham, var det selvsagt bare å forsyne seg fra kistene med belønning. Hulen vi spilte gjennom er direkte og lineær, og innebar ikke allverdens interaksjon med miljøet. Ett klassisk element man kjenner fra de ofte glimrende Lego-spillene til Travellers Tales er å bygge objekter fra Lego-klosser. Det må gjøres for å konstruere katapulter som kan ta deg til nye områder av nivået, eller stasjonære våpen som er nødvendig for å ta enkelte bosser. Prosessen med å bygge krever bare at du holder inn venstre museknapp i nærheten av det relevante objektet, og noen av figurene, betegnet som «kreative», gjør det raskere enn andre. Hvis flere medspillere bygger objektet samtidig, går det også fortere. Funcom lover god variasjon i miljøene, men de holder seg samtidig til temaer som raskt kjennes igjen, spesielt av yngre spillere. Romstasjoner, piratverdener, middelalderlandsbyer og lignende. Det skal være trygt, lite kontroversielt og behagelig – ingen blir drept, de blir bare ødelagt. Alt er veldig fargerikt, veldig søtt og sjarmerende, og det ser ut til at Funcom har klart å fenge den samme «Lego»-stemningen som Travellers Tales er så flinke til. Vi hører at Lego er veldig krevende når det gjelder hvordan verdenene deres fremstilles i spill, og det virker som om Funcom har full støtte fra det danske moderselskapet. «Lego Minifigures Online» er på ingen måte et komplisert spill, det er lett å komme i gang med og lett å ha det hyggelig med. Det skal ikke konkurrere med høybudsjetts storprosjekter, enten det er «Elder Scrolls Online» eller «Everquest Next». Det er et MMO for de som ikke har tid til MMOer, men synes heller det er stas å samle sammen fargerike figurer, spille sammen med barna på nettbrett og generelt ha det uhøytidelig gøy. Spørsmålet er selvsagt hvor mye varighet det er i opplevelsen på sikt. Spillet vil gå inn i åpen beta til sommeren, og det vil være relativt fritt frem for alle å prøve. Den offisielle lanseringen skal finne sted til høsten. Funcom er imidlertid ikke helt sikre på om nettbrettversjonene av spillet vil slippes på nøyaktig samme tid, men de lover å gjøre sitt beste for å få til dét.
Store mengder figurer To typer angrep
Kiler samlemanien
Fordel med samarbeid For barn i alle aldre