Slik skal «FIFA 13» gjøre Manchester City bedre

Snakker ut om spesialavtalen.

18. juni 2012 08:02

(PressFire.no): Like før fjorårssesongen i Premier League ble sparket i gang, der Manchester City ni måneder senere ble hyllet som seiersherrer, inngikk EA Sports en avtale med Mancinis lyseblå menn.

I et ferskt intervju fra E3-spillmessen med Kotaku forteller EA Sports’ Matt Bilbey mer om hva denne avtalen egentlig består av. Målet er at både City og «FIFA»-spillene skal bli bedre gjennom dette samarbeidet, helt sikkert dra nytte av hverandre økonomisk – men kanskje også sportslig?

Nå, ett år etter kontrakten ble underskrevet, har EA og Manchester City rukket å gjøre seg noen erfaringer.

Les også: Intervju med folka som jobber med høstens «FIFA 13».


- City trenger ikke å tjene penger

Det spesielle med avtalen er at den ikke kostet EA én krone. I hvert fall ikke direkte.

I motsetning til hva erkefienden «Pro Evolution Soccer» irriterer seg over – at EA Sports pumper ut penger for å låse de ute fra lisensavtaler, slik «PES»-sjefen i forrige uke hevdet – er dette City-samarbeidet av en litt annen art, men likevel slik at «Pro Evolution Soccer» neppe kan pryde menyene sine med City-logoer med det første.

De er heldige nok slik, at klubben ikke trenger å tjene penger - for de er jo eid av verdens rikeste mann, sier Matt Bilbey til Kotaku.

- Fans er følelsesmessig koblet til laget

Avtalen ble offentliggjort i juli i fjor i forbindelse med at City besøkte Vancouver og Canada for å spille treningskamp med byens stolthet, MLS-klubben Whitecaps.

EA Sports har sitt hovedkvarter like utenfor Vancouver.

- Det Manchester City raskt skjønte var at fans er følelsesmessig koblet til laget i 90 minutter en søndag. Bortsett fra det oppstår denne koblingen gjennom vårt spill. Fans går online for å være en representant for dette laget på daglig basis, sier Bilbey.

- City-spillere mest autentisk kopiert i «FIFA»

Ett eksempel på hvordan City-samarbeidet med EAs fotballspillserie har vist seg til nå, er måten lagets nye drakter ble vist for første gang i «FIFA 12»-sammenheng.

Hele laget hadde da blitt avfotografert og modellert til «FIFA 12»-spillet gjennom såkalt 3D-scanning. Flere av de største klubbene har vært foran linsene til EA på tilsvarende vis. EA hevdet at de lyseblå fra Manchester bydde på «den mest autentiske reproduksjonen» til fjorårets «FIFA 12», hele laget hadde villig latt seg fotografere med EAs spesialutstyr.

NB! Her kan du se traileren som først viste Citys nye drakter før fjorårssesongen, i «FIFA 12».

Deler data med hverandre

Interessant nok røper Bilbey at partene utveksler data med hverandre hyppig. For eksempel kunne EA raskt fortelle City hvilke drakter «FIFA 12»-spillerne foretrakk, og det var den røde og svarte City-drakta som er aller mest populær, skriver Kotaku.

Dette er verdifull informasjon til markedsavdelingen i Premier League-klubben, som kan få data om hvor deres fans bor, hvilke spillere de foretrekker – og hvilken City-drakt som fenger mest.

- De fleste av deres tilhengere er unge og spiller spill, og disse syns dette var kult. Dette partnerskapet har virkelig ført til noe, for nå er det mange andre klubber som er interesserte, sier Bilbey.

- Kan tipse Mancini om taktikken

EA har på sin side god tilgang til å bruke laget, Ethihad Stadium og spillerne for å heve «FIFA»-serien. Bilbey avviser overfor Kotaku at det betyr en egen spesial med Manchester City-innhold til høstens «FIFA 13» - men da avtalen ble offentliggjort i fjor skrev de i pressemeldingen at planen er nettopp å servere innhold gjennom spillet spesielt myntet på City-fans.

Det virker åpenbart at EA er ute etter å gjøre flere slike avtaler som er dypere og mer forpliktende. De har allerede et nært samarbeid med Premier League og direkte med flere av klubbene.

Dataene som genereres når hundretusener spiller mot Citys neste motstander har også en slags verdi.

- Vi spøker om dette med noen av lagene. Når du ser så mange spille online som Manchester City, kunne vi sannsynligvis vært i stand til å spå utfallet av deres neste kamp basert på alle dataene som lagres i «FIFA», eller kommet med noen råd til Mancini rundt hvilken formasjon han kunne ha gått for – basert på de 500 000 kampene som er spilt morgenen før en kamp, sier Bilbey.

«FIFA 13» lanseres i september, til nær sagt alle tenkelige plattformer.

Vårt intervju med EA Sports-sjef Andrew Wilson, fra E3-spillmessen for to uker siden:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3