Slik ble «FIFA 12» unnfanget

Bli med bak kulissene i tv-dokumentar.

23. februar 2012 11:44

(PressFire.no): I kveld sender National Geographic Channel et program som burde interessere om du spiller «FIFA». I kanalens Megafabrikker-serie avlegges nemlig EA Canada-hovedkvarteret et besøk. Her får vi et unikt innblikk i prosessen som lå bak produksjonen av «FIFA 12», spillet som kom ut i september i fjor.

Filmskaperne har vært fluer på veggen over en lengre periode, etter hvert som «FIFA 12» gradvis tok form. Flere av de sentrale spillutviklerne forteller og forklarer underveis.

Alt fra hodebryet Wayne Rooneys påfyll av hår førte til for «FIFA»-skaperne, hvor mye flid som legges i å bruke såkalt motion capture-teknologi - og hva de viktigste innovasjonene i spillet har betydd av arbeidstimer. Alt dette og mer er med i programmet.

På mange måter litt av det samme PressFire fikk presentert i Vancouver i fjor, da «FIFA 12» ble vist for pressen første gang, på grundig vis.

NB! Nederst i saken ser du noen utdrag fra programmet som vises på National Geographic Channel i kveld, klokka 22:30.

- Tett på utviklingen

- Det som er fint med dokumentaren, er at man virkelig kommer tett på hvordan det er å lage et spill, sier Santiago Jaramillo til PressFire. 

Jaramillo er en av de sentrale utviklerne bak «FIFA 12», og dukker opp i kveldens program.

Mange har en idé om hvordan det er å lage en film eller plate, fordi det finnes så mange «bak kulissene»-filmer. Men det er ikke mye av den sorten når det gjelder spillproduksjon.

- Jeg har jobbet i denne bransjen en del år, men mange jeg kjenner aner ikke hva jeg egentlig arbeider med. Det er ekstra fint at prosessen dokumenteres med et spill som «FIFA», og med fotball, fordi dette har en så sterk appell kloden rundt, sier Jaramillo.

- En bittersøt opplevelse

Det spesielle med «FIFA»-spillene er at de kommer ut hver bidige høst, og har gjort det i en årrekke.

Teamet hos EA Canada har dermed en veldig klar idé om hva deres deadline blir, og møter opp på jobb dagen etter et nytt «FIFA» er ute i butikkhyllene for å begynne å planlegge neste års fotballspill. Da venter en ny 12 måneder lang maraton.

Santiago Jaramillo forteller at det gir utviklerne en blandet følelse å måtte jobbe på denne måten.

- På én side opplever man kanskje at man har gitt ut et spill som har noen små feil, eller man ser ting med spillet som man gjerne kunne tenkt seg å gjøre litt annerledes. Det er definitivt en bittersøt opplevelse.

- Men det er også veldig fengslende. Når man har jobbet intenst med det i 12 måneder, er det spennende å se hvordan det blir mottatt. Og vi får umiddelbart feedback fra de som kjøper spillet, forteller han til PressFire.

- Bruker «FIFA 12»-nyhetene som springbrett

Til «FIFA 12» var det særlig tre store fokusområder - av spillskaperne selv omtalt som «treenigheten av innovasjon» - som var høyt oppe på dagsordenen i løpet av det året de jobbet med det seneste spillet.

Tactical defending, som gir en annen måte du må forsvare deg på sammenlignet med i «FIFA 11», den nye og mer realistiske fysikkmotoren (player impact engine), og til slutt precision dribbling som skal oppmuntre til flere tekniske lekkerbiskener på banen.

Jaramillo forteller at disse tre elementene blir viktig også for de neste spillene i den bestselgende sportsspillserien.

- Det var et helt riktig tidspunkt for oss å implementere disse nyhetene. De kompletterer hverandre, og vil spille en rolle for «FIFA» fremover. For eksempel vil vi se på hvordan vi kan få utvidet Impact Engine, og bruke disse innovasjonene fra «FIFA 12» som et springbrett.

Maskineriet bak «FIFA»

Små glimt bak kulissene, gjerne satt sammen av utgiveren like før et spill er ute i hyllene og akkompagnert av deler fra en velsmurt trailer, er ikke uvanlig kost.

Men det spesielle med «FIFA 12»-programmet som sendes i kveld er at vi i løpet av en time får komme mye nærmere, og se de ulike avdelingene bak et slikt spill i aksjon på en detaljert måte.

EA Canada er på mange måter et digert maskineri, et av de største spillstudioene i verden med mer enn 2000 ansatte.

- «FIFA 09» var mitt første, og siden den gang lærer jeg stadig noe nytt. Det er virkelig litt av et maskineri som står bak en slik utgivelse. Det er noe jeg syns National Geographic har gjort en god jobb med å få fram i dokumentaren. Det er et stort beist som står bak «FIFA», ler Santiago Jaramillo.

- Hundrevis av mennesker er i sving med å lage et «FIFA»-spill, ikke bare motion capture, designere, programmerere og produsenter involvert, men også avdelinger som jobber med PR og folk som er i sving med å lokalisere kommentatorene til ulike språk, og mye mer.

- Jeg lærer noe nytt og møter nye mennesker hver eneste uke som er involvert i produksjonen av et «FIFA», sier Jaramillo til PressFire.


En ny sesong Megafabrikker sparker i gang hos EA Canada i kveld, klokken 22:30 på National Geographic Channel. Her er et par klipp fra denne dokumentaren.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3