Skal kartlegge verden med flyvende droner

Og lage dataspill av det.

4. februar 2014 12:25

(PressFire.no): I disse dager brygger to velerfarne franske spillskapere på en usedvanlig ambisiøs idé: hva om man kartla store deler av verden og gjorde den spillbar?

Ved hjelp av flyvende droner skal Pixyul prøve å filme store deler av landjorda og bruke den som kulisser for overlevelsesspillet «Reroll». Den planen utbroderer de på hjemmesiden sin.

– Om figuren din er i New York og det er fem om morran, kaldt og rått der på ekte, skal han oppleve det samme, hevder kanadierne.

NB! Du kan se spillets annonseringstrailer nederst på denne siden.

Hjelp fra folket

Som så mange andre oppfunn av lignende kaliber, er spillprosjektet likevel bare på konseptstadiet enda.

De to Ubisoft-veteranene som grunnla selskapet har tidligere sjefet over «Far Cry» og «Assassin’s Creed», nå skal de prøve å finansiere i hvert fall første del av sitt nye spill med hjelp fra publikum og såkalt folkefinansiering.

Om alt går i boks, ser det ut som om de sikter seg inn mot et isometrisk actionrollespill a la «Diablo» eller «Don’t Starve», der hovedmålet simpelthen er å holde seg i live.

På veien skal man etter sigende tilegne seg nye ferdigheter, våpen og framkomstmidler for å traversere en verden som spenner fra snødekte tundraer til ørkenlandskap.

Flere forbyr droner

Som følge av planene om å hive deg inn i en dynamisk og vedvarende verden, skal visst opplevelsen i stor grad være basert på at du har en nettkobling.

– Vi kommer til å la dere spille frakoblet, ingen kopisperre hindrer det, men opplevelsen kan bli sterkt svekket om du ikke har nettkobling.

Nå sikter de seg inn mot en tidlig, liten prototype versjon som utgis til pc i midten av 2015. Tanken er å vise litt av hva de håper å tilby på større skala med tiden.

Det er derimot flere utfordringer på veien. Blant annet skal flere land, som USA, ha lover som forbyr dronefilmingen de ser for seg. 

Langt fra hele verden

Prosjektet selges inn som at de kommer til å dokumentere store deler av verden, men det er betydelige begrensninger for hva utviklerne faktisk kartlegger.

Blant annet skal hav, sydpolen, Amazonasregnskogen, ørkener og andre store, uframkommelige steder være holdt utenfor planene.

– Hovedpoengene er innlevelse, skala og landemerker, ikke ultrahøy presisjon. Isbreer beveger seg og skoger brenner, sånn er det bare, forklarer de seg på siden.

Spillet skal til gjengjeld skaleres etter hvor mye penger de får fra spillerne. Pixyul presiserer at selv om de tar ansvaret svært alvorlig, har ikke brukerne noen juridiske rettigheter for hvor pengene deres går eller hva de får tilbake etter å ha donert.

– Men om alt rakner og folk synes vi har brukt pengene feil, er det tidenes største epic fail. Da er karrierene våre i grunn over, påstår selskapet på siden sin. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3