(PressFire.no): De fleste har fått med seg at det digitale veinettet inn til «SimCity»-sentralen ikke greide å håndtere trafikken sist uke.
Da kan det være spesielt frustrerende at utvikleren Maxis og Electronic Arts insisterer på at spillet kun kan spilles med en internettoppkobling, fordi serverne visstnok beregner mange av simuleringene i spillernes byer.
Nå hevder en kilde som skal stamme fra utviklerne hos Maxis at dette bare er tull:
- Serverne håndterer ikke beregningene for byen du spiller. De fungerer som servere, som betyr at de ordner forskjellige beskjeder mellom spillere og byer, hevder kilden, som vil være anonym, overfor Rock Paper Shotgun.
- I tillegg lagres progresjonen og kommunikasjonen med Origin i nettskyen.
- Jeg forstår ikke hvorfor de påstår noe annet. Det er mulig Bradshaw har misforstått eller fått feil informasjon, spekulerer han videre.
Han sikter til uttalelsen spillets regissør ga Polygon i forrige uke, hvor hun påstår at nettkoblingen er nødvendig fordi spillet bruker serverne til å gjøre beregninger:
- Det ville ikke være mulig å tilpasse det for offline-spilling uten en vesentlig ingeniørjobb fra våre utviklere, sa hun.
Påstandene til den anonyme kilden underbygges av erfaringer spillere har hatt med spillet den siste uk. For om du mister koblingen til serverne, vil spillet i praksis fortsette – en liten stund.
Du får beskjed om at spillet har mistet koblingen til serverne, men simuleringen og spillet fortsetter uaffektert. Det er først etter at nettoppkoblingen har vært fraværende i rundt 15 til 20 minutter at spillet stoppes.
Kotaku-journalisten Stephen Totilo har gjort en test hvor han kobler av internettkoblingen mens han spiller, og selve simuleringen og byggingen i spillet virker heller upåvirket av å ha mistet oppkoblingen.
Han fant ut at han kan spille rundt 19 minutter før seansen stoppet.