Dro til Norge for å finne «Star Wars Battlefront»-snøen

21. april 2015 19:52

(PressFire.no): Hvordan lage et mest mulig virkelignært spill, et som får deg til å gni øynene – som midt i det verste pollensjokket?

Ved å ta hundre- eller tusenvis av fotografier og dytte inn i en spillgrafikkmotor, er svaret. Noen ganger.

Når det gjelder måten svenske DICE tilnærmer seg sitt «Star Wars: Battlefront» er fremgangsmåten lik denne teknikken, med én vesentlig forskjell. I motsetning til nydelige «The Vanishing of Ethan Carter» – der omgivelsene i stor grad er basert på foto tatt i naturen eller av objekter kjøpt hos den lokale jernvaren – er det langt vanskeligere å ta en ukes studietur til Dødsstjerna, eller ringe på hjemme hos Darth Vader for å knipse noen bilder.

NB! Se teknologien bak «Star Wars»-grafikken nederst i saken.

Lyssverdet brukt i filmene, her
gjenskapt i spillet.
(Foto: DICE, EA).

Darth Vaders lyssverd

Den første «Star Wars: Battlefront»-traileren ble frigitt fredag i forrige uke, i forbindelse med det årlige fan-treffet i Anaheim, California. Spillutviklerne var på forhånd ute på Twitter og forsikret at disse bildene verden fikk se er ekte. De er tatt fra spillets grafikkmotor, hevder de.

Omgivelsene ser så overbevisende ut at skeptikere umiddelbart avfeide dette som juks, røyk og speil. Dette må da være for godt til å være sant?

Denne uka har DICE svart med å slippe en utviklerdagbok, et lite filmbesøk hos dette studioet ment å avsløre noen av teknikkene de har benyttet for å lage et ekte nestegenerasjons spilleventyr.

«The Vanishing of Ethan Carter».
«The Vanishing of Ethan Carter».

Teknikken de viser her – brukt i fjorårets «The Vanishing of Ethan Carter» og i «Battlefront» – er kalt fotogrammetri.

DICE fikk innpass i hvelvet, på lager og loft hos Lucasfilm. De fotograferte de ikoniske gjenstandene brukt på filmsettet i stedet for det som er vanlig i spillbransjen: å 3D-modellere etter beste evne for å gjenskape en gjenstand. Det brukes ofte ett bilde som referanse, men datagrafikk og en stødig hånd sørger alene for resultatet.

Les også: Robotkamper og kvinnelige stormtroopers blir med.

Første gameplay-gløttet: Bytt mellom
første- og tredjepersonsvinkel.
(Foto: Skjermdump fra traileren). 

Folka hos denne «Battlefield»-fabrikken og deres søsterkontor i Los Angeles, valgte en annen fremgangsmåte.

Poenget er at til hvert nye «Star Wars»-spill må alt av omgivelser og gjenstander skapes på nytt. DICE valgte å gå rett til kilden og avbilde Dart Vaders lyssverd. Nøyaktig det samme lyssverdet brukt i George Lucas-filmene, og dytter deretter denne inn i «Battlefront»-spillet.

Sammen med trailerslippet fredag, kunne utgiver EA og DICE røpe at spillet kommer ut i november. Det får ingen typisk historiemodus, men flere ulike måter å spille sammen på både lokalt og over nettet. Dessuten vet vi at du kan velge synsvinkel slik du selv vil, og spille enten sett fra første- eller tredjeperson.

Her granskes Dødsstjerna.
(DICE/EA).
– for

Grafikken blir bra

Det er ikke bare de minste gjenstandene som er fotografert ved å benytte fotogrammetri-teknikken. DICE har også fotografert R2-D2, og til og med originalmodellen av Dødsstjerna (du kan se alt dette selv, i videoen nederst i saken).

Etter å ha fôret hundre- eller tusenvis av bilder inn i et program, lager dette en 3D-modell av en gjenstand.

The Astronauts, polakkene som ga ut «The Vanishing of Ethan Carter» i fjor, er blant pionerene innen spillbransjen til å benytte photogrammetry i et spill. Andrzej Poznanski fortalte Polygon at teknikken minner om den brukt i filmer, som i den første «The Matrix» (der Keanu Reeves dukker unna kuleregnet) – men så vidt han vet, ble ikke fotogrammetri benyttet i spilldesign før i «Ethan Carter».

The Astronauts sa til Polygon i fjor at resultatet av denne teknikken ofte er at omgivelsene eller gjenstander kan bli så realistiske at de må tones ned litt i spillet, gjøres styggere, for at det ikke skal bli en for stor disharmoni mellom de ulike bestanddelene i det ferdige spillet.

«Fotogrammetri gir 3D-modeller som er altfor detaljerte til å passe inn i selv den mest moderne spillmotoren», fortalte de polske spillskaperne bak «The Vanishing of Ethan Carter».

Fant sin «Star Wars»-snøstorm
ved Finse i Norge.
(Foto: DICE, EA).

Dro på norsk fjelltur

Det var ikke bare nødvendig «Star Wars»-redskap DICE studerte og fotograferte. De har også fått reist litt for å sikre bilder av de mest kjente omgivelsene.

Telegraph melder at spillskaperne reiste til områdene rundt Finse i Norge der de foreviget snødynene slik vi kjenner fra isplaneten Hoth (innspillingssted også til «Empire Strikes Back»), i tillegg til at de fotograferte flittig i Death Valley og i skogene i California. Det ble også et vulkansk besøk til Island, ifølge Telegraph.

I møtet med spillmotoren Frostbite, konverterte de disse fotoene til å bli spillandskap i «Battlefront».

Her kan du se den første av i alt fire utviklerdagbøker som viser mer fra teknikkene DICE bruker for å lage spillet (den stammer fra GAMEs YouTube-side).

«Star Wars: Battlefront» lanseres til PS4, Xbox One og pc 19. november. 


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3